AI w nauce. Zbawienie czy zagrożenie? Raport Elsevier pokazuje, co naprawdę myślą naukowcy

2 godzin temu

Globalny raport Elsevier Researcher of the Future ujawnia fundamentalny paradoks współczesnej nauki: przeciążeni badacze widzą w AI szansę na odzyskanie czasu, ale jednocześnie głęboko jej nie ufają. Badanie, obejmujące ponad 3200 naukowców, wskazuje na rosnący kryzys w środowisku akademickim, napędzany brakiem czasu i zaufania do nowych technologii.

Raport potwierdza, iż rosnąca presja administracyjna i niepewność finansowania sprawiają, iż badacze mają coraz mniej czasu w faktyczne prowadzenie badań. W odpowiedzi, już 58% z nich sięga po narzędzia AI, głównie do automatyzacji czasochłonnych zadań, takich jak analiza danych czy przegląd literatury. Jest to próba odzyskania kontroli nad harmonogramem w coraz bardziej wymagającym środowisku naukowym.​

Kluczową barierą dla pełnej adaptacji AI pozostaje jednak głęboki kryzys zaufania. Zaledwie 22% badaczy na świecie określa narzędzia AI jako wiarygodne, a tylko 23% wierzy, iż są rozwijane w sposób etyczny. Naukowcy wskazują, iż ich zaufanie wzrosłoby, gdyby narzędzia gwarantowały transparentność, np. poprzez automatyczne cytowanie źródeł (59%) i były trenowane wyłącznie na recenzowanej literaturze naukowej (55%).​

Raport obnaża również zaniedbania instytucjonalne. Prawie połowa (45%) naukowców czuje się niedostatecznie przeszkolona w zakresie AI, a zaledwie jedna trzecia (32%) potwierdza istnienie formalnych zasad jej użycia na uczelniach. Ten brak wsparcia, w połączeniu z frustracją dotyczącą finansowania, skłania aż 29% badaczy do rozważania choćby wyjazdu za granicę, co grozi nasileniem globalnego odpływu talentów w nauce.​

Idź do oryginalnego materiału