Copenhagenize Index 2025. Polskie miasta z historycznym awansem

2 tygodni temu

W tym roku pozycję najbardziej rowerowego miasta świata zdobył Utrecht, wyprzedzając takich gigantów jak Kopenhaga, Amsterdam czy belgijski Ghent. Holenderskie miasto zawdzięcza swój sukces konsekwentnej polityce rowerowej, ogromnym inwestycjom w infrastrukturę oraz niespotykanemu w skali świata poziomowi integracji podróży rowerowych z transportem publicznym. Utrecht od lat jest wizytówką europejskiej „rowerowej rewolucji”. Posiada największy parking rowerowy na świecie, szeroką sieć tras o najwyższym standardzie oraz imponujący udział roweru w codziennych dojazdach.

W ścisłej czołówce znalazły się także:

  • Kopenhaga – symbol nowoczesnej polityki rowerowej,
  • Ghent – od kilku lat imponuje tempem transformacji,
  • Amsterdam – klasyk globalnego ruchu rowerowego,
  • Paryż – dalej wzmacniający swoją rewolucję mobilności zapoczątkowaną przez Anne Hidalgo.

To miasta, które nie tylko tworzą infrastrukturę, ale całkowicie przedefiniowały, jak powinno wyglądać miasto skupione na ludziach, a nie samochodach.

Polska z historycznym wynikiem

Edycja 2025 to przełom dla polskich miast. Nigdy wcześniej Polska nie była tak widoczna w globalnym zestawieniu Copenhagenize Index, a tegoroczny wynik jest dowodem na rosnącą świadomość, inwestycje i zmianę myślenia o mobilności miejskiej.

W zestawieniu pojawiło się aż pięć polskich miast:

  1. Wrocław – 28. miejsce (najwyżej w Polsce)
  2. Poznań – 53. miejsce
  3. Warszawa – 62. miejsce
  4. Gdańsk – 63. miejsce
  5. Łódź – 68. miejsc

To pierwszy raz, kiedy Polska jest reprezentowana tak szeroko i tak wysoko. Jeszcze dekadę temu większość polskich miast była dla Copenhagenize „niewidzialna”. Dziś – są realną częścią globalnej rewolucji w miejskiej mobilności.

Czym jest Copenhagenize Index?

Copenhagenize Index to międzynarodowy ranking przygotowywany przez Copenhagenize Design Co. we współpracy z EIT Urban Mobility. Ocena obejmuje 100 miast z całego świata, analizowanych według takich kryteriów jak:

  • jakość i spójność infrastruktury rowerowej,
  • udział roweru w codziennych podróżach,
  • bezpieczeństwo ruchu,
  • polityka miejska i planowanie urbanistyczne,
  • kultura rowerowa,
  • tempo zmian i inwestycji,
  • integracja z transportem publicznym.

Ranking nie ocenia deklaracji – ocenia fakty. Dlatego jego wyniki są uznawane za jeden z najbardziej wiarygodnych i opiniotwórczych benchmarków rowerowych na świecie.

Na tle liderów – gdzie są polskie miasta?

Choć Polska zrobiła ogromny krok naprzód, dystans do Utrechtu, Amsterdamu czy Kopenhagi wciąż jest duży.

Co nas dzieli od liderów? Skala i jakość infrastruktury – w krajach Beneluksu i Danii powstawała ona przez dekady, w Polsce dopiero od kilku lat widać konsekwencję w jej rozwoju. Spójność sieci – największą bolączką polskich miast jest to, iż infrastruktura jest często punktowa, a nie systemowa, chociaż tutaj widać już duże zmiany. Priorytety transportowe – w czołowych miastach rankingu rower ma realny priorytet nad samochodami; w Polsce dopiero uczymy się tej filozofii. Integracja transportu – w Holandii czy Danii systemy rower + pociąg/metra są standardem, u nas dopiero raczkują.

Mimo to trend jest absolutnie pozytywny – polskie miasta idą w tym samym kierunku, choć z pewnym opóźnieniem.

Idź do oryginalnego materiału