Buty z rzepami? Jeszcze niedawno brzmiało to jak powrót do przeszłości. A jednak Fizik konsekwentnie rozwija swoją linię Powerstrap – i bardzo dobrze. Nowy model Vento Powerstrap Aeroweave X to nie tylko nawiązanie do sprawdzonej klasyki, ale i dowód na to, iż można stworzyć nowoczesny but wyścigowy bez konieczności używania systemu BOA.

Dla mnie to historia osobista. Powerstrap Terra X4 były moimi absolutnie ulubionymi butami. Jeździłem w nich wszystko – od cross country, przez gravela, aż po szosę. Zajechane tak bardzo, iż w końcu… pękła podeszwa. I mimo to – jeździłbym w nich dalej. Dlatego wiadomość o nowym modelu w tej samej filozofii przyjąłem z dużym entuzjazmem.
To nie jest tak, iż nie lubię BOA. Lubię. Ale wiem też, iż wystarczy jeden niefortunny kamień i jesteś bez zamka. Z paskiem na rzep? Nie ma problemu. Nie da się go urwać, nie da się zerwać żyłki. Działa – zawsze. choćby jeżeli w czasie jazdy regulacja jest mniej wygodna.

Ale…
No właśnie – jest jedno „ale”. Zamówiłem buty dla siebie. Długość się zgadzała, konstrukcja zachwycała. Ale… nie są to buty dla mnie. Mam wąskie stopy, typowo włoski profil. Nowe PowerStrapy to już buty z szerokim przodem, dostosowane do szerszych stóp. I choć rozmiar był idealny, czułem za dużo luzu. A ja lubię buty trzymające jak druga skóra.

…i Justyna wchodzi na scenę
Tym samym, po pierwszej przymiarce, buty przejęła Justyna (
). I gwałtownie je pokochała. Tak jak ja kiedyś Terra X4 – ona Aeroweave X. Rzepy? Działa. Dopasowanie? Świetne – bo każdy but ma dwa paski, niezależnie regulowane na podbiciu i śródstopiu. W przeciwieństwie do starszych modeli, czy konstrukcji z jednym BOA (link poniżej), tutaj naprawdę można precyzyjnie ustawić, jak mocno but opina stopę. Zero ucisku, zero luzu.
Przewiewne, lekkie i… ładne
No i wentylacja. Cholewka z drugiej generacji materiału Aeroweave to jakby siatka wzmocniona włóknami kompozytowymi. Przewiewna jak sandał, a przy tym nie chłonie wody. choćby w ulewie stopy pozostają lekkie. W suchych warunkach – komfort termiczny bez porównania.

Waga? Zmierzona przez nas to 292 g (rozmiar 42, z wkładką). To więcej niż deklarowane przez producenta 265 g (dla 1/2 pary, bez wkładki, +/- 3%), ale przez cały czas bardzo dobry wynik jak na but z karbonową podeszwą i pełnym bieżnikiem. Wrażenie na nodze – jakby buta nie było. Przy tym całość wygląda… po prostu dobrze. Fizik nie idzie na kompromisy – kolorystyka jest odważna, design charakterystyczny i unikalny. But nie tylko działa, ale i wygląda jak sprzęt wyczynowy. Bo nim właśnie jest.


Trwałość? Jak na razie – bez zarzutu
Choć buty są używane bardzo intensywnie – w tym również wyścigowo – jak do tej pory, mimo jasnej kolorystyki, wyglądają bardzo dobrze. choćby siatkowa cholewka, mimo iż delikatna z wyglądu, świetnie znosi użytkowanie, także w deszczu. Oczywiście – to przez cały czas siatka, więc trzeba być świadomym jej ograniczeń. Buty przejechały już setki kilometrów – w tym Gravel po Łódzku (1 miejsce wśród pań na 250 km!) – widać, iż są używane, ale tylko z bliska.

Na zmienną pogodę ochraniacze są obowiązkowe – buty nie chronią przed wodą, nie są też ocieplone. Ale liczymy na to, iż ta mokra wiosna w końcu się skończy i znów będzie można w pełni wykorzystać zalety ultralekkiego, przewiewnego obuwia. Bo tak lekkie, sztywne buty, które jednocześnie prawie nic nie ważą, sprawiają, iż zapomina się o ich istnieniu. A jednocześnie można po prostu wygodnie pedałować.


Dane techniczne
Cholewka | Aeroweave – przewiewna, siatkowa struktura o wysokiej wytrzymałości |
Zapięcie | Powerstrap – dwa niezależne paski Velcro obejmujące stopę |
Podeszwa | X1 Carbon z pełnym gumowym bieżnikiem |
Indeks sztywności | 10 (najwyższy w ofercie Fizik) |
Waga | 292 g (rozm. 42, zmierzona) / 265 g (wg producenta, bez wkładki) |
Rozmiary | 36–48 (półrozmiary od 37 do 47) |
Seria | Vento – seria wyścigowa, współtworzona z zawodowcami |
Zastosowanie | Wyścigi off-road – XC, gravel, techniczna jazda poza asfaltem |

Wady?
Jest jedna, którą trudno pominąć. Cena. Fizik Vento Powerstrap Aeroweave X kosztują 1399 zł. To pułap zarezerwowany dla topowych modeli XC i gravelowych – ale też dokładnie z tej półki pochodzą. Dla jednych – za drogo. Dla innych – inwestycja, która się opłaca.
Dystrybutorem w Polsce Fizika jest aspire.eu