Prezes UOKiK wydał decyzję bardzo istotną dla wszystkich użytkowników serwisu i aplikacji Booking.com w Polsce. Firma została zobowiązana do adekwatnego informowania o tym, czy wynajmujący to przedsiębiorca.
Czy wynajmujący to przedsiębiorca? Booking musi udzielić tej informacji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał, iż platforma Booking.com nie wprowadziła w odpowiedni sposób przepisów dyrektywy Omnibus. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował realizację obowiązków informacyjnych przez spółkę Booking.com B.V. w kwestii związanej z zawieraniem umów. Booking nie informował w odpowiedni sposób, czy wynajmujący to przedsiębiorca.
Od ponad dwóch lat weryfikujemy, jak w praktyce platformy e-commerce poradziły sobie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus. najważniejsze jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami
– powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Postępowanie wykazało, iż naruszono zbiorowe interesy konsumentów poprzez nieprawidłowe informacje o zmianie zakresu ochrony prawnej kupującego. Zdaniem Tomasza Chróstnego nieczytelny był też podział obowiązków między Booking.com i dostawców usług. Mogliście to odczuć podczas składania rezerwacji. W konsekwencji konsumenci „mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, iż nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego”.
W zamian za niedomówienia będą rekompensaty
Booking.com w odpowiedzi na zarzuty UOKiK zobowiązał się do usunięcia naruszeń oraz skutków. Rekompensaty będą wypłacone osobom, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 roku a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji.
Jeśli w tym czasie dokonywałeś rezerwacji noclegu na Booking.com, możesz złożyć reklamację, powołując się na decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa UOKiK. Reklamacja musi dotyczyć jednej z kwestii, o których mowa w decyzji. Szczegóły można znaleźć w sentencji.
O jakich rekompensatach mowa?
Poszkodowani użytkownicy mogą liczyć na różne formy przysporzenia w zależności od posiadanego poziomu programu lojalnościowego platformy. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, co automatycznie może się przełożyć na wysokość zniżki w obiektach przyznających upusty w ramach tego programu. Użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie Booking.com. O zasadach przyznania rekompensaty spółka poinformuje zarówno obecnych, jak i byłych klientów
– czytamy w komunikacie UOKiK.
Źródło: UOKiK