Producent aparatów fotograficznych Leica ma dwa powody do świętowania w tych dniach: 100 lat po wprowadzeniu na rynek pierwszego masowo produkowanego aparatu 35 mm firma osiągnęła kolejny rekordowy rok. Sprzedaż w ubiegłym roku fiskalnym (31 marca) zbliżyła się do 600 milionów euro, według Matthiasa Harscha, CEO Leica Camera AG, dla Niemieckiej Agencji Prasowej. „To był dla nas absolutnie fantastyczny rok i naturalnie jesteśmy z niego niezwykle zadowoleni”. Leica rozwijała się „na skalę globalną”.
Harsch wyraził również pewność co do bieżącego roku, pomimo międzynarodowych konfliktów handlowych. Dodał, iż w USA , ważnym rynku eksportowym, nie ma lokalnej produkcji obiektywów i aparatów. choćby gdy wysokie cła stały się oczywiste, wysłano tam dużą ilość towarów. Kierownik przewiduje rychłe rozwiązanie konfliktu handlowego, a wtedy firma może patrzeć w przyszłość „bardzo optymistycznie”.
Leica rozważa teraz konkretnie wcześniej planowane wprowadzenie na rynek europejski nowego telefona z optyką Leica. Harsch mówi, iż „wkrótce coś się wydarzy” w tym temacie. Do tej pory „Leitz Phone”, nad którym Leica współpracowała z Sharp, był sprzedawany wyłącznie w Japonii . Optykę Leica można w tej chwili znaleźć w flagowych modelach chińskiego producenta telefonów Xiaomi. Aparaty odgrywają coraz ważniejszą rolę w decyzjach o zakupie telefona, wyjaśnia Harsch.
Nowe segmenty, takie jak aplikacja Leica Lux i biznes projektorów telewizyjnych laserowych, również rozwijają się bardzo pozytywnie. Duża część klientów odnawia swoje subskrypcje aplikacji. Harsch sugeruje, iż firma jest zaskoczona sukcesem, a zakupy aplikacji „znacznie przekraczają budżet”, nie podając żadnych liczb. Dzięki aplikacji użytkownicy mogą robić zdjęcia w stylu Leica na swoim iPhonie. Jest to pierwszy wspólnie opracowany produkt po przejęciu norweskiej firmy Fjorden Electra AS pod koniec 2023 roku.
Prezes widzi potencjał na rynku telewizyjnym
W branży telewizorów laserowych Leica oferuje projektor Cine 1 i kompaktową wersję Cine Play 1. W zakresie sprzedaży Leica opiera się w tej chwili na sieci ponad 140 certyfikowanych dealerów, mówi Harsch. Jest to konieczne, ponieważ przejście z tradycyjnych telewizorów na projektory początkowo stanowi znaczną korektę dla wielu klientów. W drugim roku po wprowadzeniu na rynek sprzedaż rozwija się bardzo zadowalająco, mówi Harsch. W Chinach jeden na trzy telewizory jest już projektorem. Leica z kolei działa wyłącznie w segmencie premium ze swoimi urządzeniami. Przy globalnym wolumenie wynoszącym około 100 miliardów dolarów rynek telewizyjny oferuje duży potencjał.
W roku obrotowym 2023/24 (31 marca) Leica Camera AG, zatrudniająca około 2400 pracowników na całym świecie, zwiększyła swoje przychody o 14 procent do 554 milionów euro. 100 lat temu pierwszy aparat 35 mm został zaprezentowany publiczności na wiosennych targach w Lipsku. Na późniejszą godzinę dzisiaj zaplanowano konferencję prasową w siedzibie firmy w Wetzlar, w środkowej Hesji.