Mobilne granie #207

1 dzień temu
Zobacz też: Mobilne granie #206 – Razer Kishi V3 Pro XL (foto: razer.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, iż gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na telefony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

To już ponad dwusetne podsumowanie rynku mobilnego grania! Tyle kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, iż nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • AYANEO Pocket S2 w crowdfundingu
  • zapowiedź otwieranego AYANEO Flip 1S KB
  • klasyki od SEGA za darmo w App Store
  • Nintendo Direct: Donkey Kong Bananza
  • banowanie Switchów 2 za użycie pirackich cartów
  • Exit the Gungeon na iOS i Androida
  • Pokémon TCG Pocket z nowym rozszerzeniem
  • SteamOS ze Steam Big Picture Mode
  • Doodle God w Epic Games Store
  • reklamówka serwisu Apple Arcade
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. AYANEO Pocket S2 w crowdfundingu

Nowy handheld premium od AYANEO dotarł w końcu do obiecywanego crowdfundingu na Indiegogo. Pocket S2 startuje tam od 439$ (za konfigurację 8/128 GB), ale będzie też high-endowa opcja z 16 GB RAM i 1 TB na dane za 699$. Oczywiście to cennik dla najszybszych, bo potem będzie drożej. Pierwszy raz o nowej generacji Androida do grania napomknięto w trakcie marcowego Game Developers Conference (GDC) 2025. Upgrade to głównie zwiększenie wydajności oraz większy wyświetlacz. Maszynka pracuje na Snapdragonie G3 Gen 3, który powstał specjalnie dla tego typu urządzeń.

AYANEO Pocket S2 otrzymał panel IPS LCD o przekątnej 6.3 cala i rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli oraz jasnością 600 nitów. Ma on wsparcie HDR. Na uwagę zasługują elektromagnetyczne joye TMR (z efektem Halla). Oprócz bazowej opcji dostępne będą też odmiany Pocket S2 Pro i Pocket S2 Pro Limited Edition. Te lepsze będą miały więcej pamięci i pojemniejsze baterie. Wszystkie jednak z aktywnym chłodzeniem i odpowiednim odprowadzaniem ciepła. System będzie w wersji Android 14, ale ze specjalnym oprogramowaniem AYASpace Management i AYAHome Launcher.


2. Zapowiedź AYANEO Flip 1S KB

AYANEO 1S KB (foto: ayaneo.com)

W zeszłym tygodniu AYANEO odsłoniło pełną specyfikację nowej generacji otwieranego Flip 1S DS z podwójnym ekranem, a teraz potwierdza obecność wariacji z klawiaturą. To podobna strategia do tej zastosowanej przy pierwszym podejściu do składanego handhelda (pojawił się w bardzo ograniczonej liczbie sztuk).

AYANEO Flip 1S KB, podobnie jak poprzednik, różni się od dwuekranowego modelu obecnością klawiatury QWERTY. Pod nią te same parametry, co w 1S DS, czyli opcja konfiguracji z AMZ Ryzen AI 9 HX 370 z Radeon 890M) lub AMD Ryzen 7 8840U (z Radeon 780M). Ekran to ten sam 7-calowy OLED (1080p) z odświeżaniem 144Hz. Zamykana konstrukcja oferuje dwa porty USB4 i triggery z efektem Halla, joye z TMR, głośniki stereo oraz aktywne chłodzenie. AYANEO obiecuje modele Flip 1S w lipcu. Do tego czasu powinniśmy poznać też cennik.


3. Klasyki od SEGA za darmo w App Store

SEGA kończy 65 lat. Przez spory okres tego czasu coś znaczyła. Potem wypadła z rynku, ale wróciła. w tej chwili bazuje na odkurzaniu swoich klasyków. Były dostępne także w edycjach mobilnych, czyli na platformach dla urządzeń z iOS i Androidem. Dziewięć kultowych tytułów dostępnych w App Store i Google Play Store zniknie niedługo ze sklepików. SEGA na zakończenie ich dystrybucji w tej formie udostępni je przed usunięciem za darmo (usuwając z nich mikropłatności i reklamy). Jest zatem ostatnia szansa, by pobrać je na swoje urządzenia.

SEGA Super Monkey Ball Sakura Ed. (foto: Google Play Store)

Na liście ostatnich gier SEGA są:

  • Crazy Taxi Classic
  • Streets of Rage Classic
  • Streets of Rage 2 Classic
  • Golden Axe Classics
  • Sonic CD Classic
  • Sonic the Hedgehog 4 Ep. II
  • Shining Force Classics
  • Virtua Tennis Challenge
  • Super Monkey Ball: Sakura

4. Nintendo Direct: Donkey Kong Bananza

W zeszłym tygodniu odbyło się Nintendo Direct dedykowane kolejnemu hitowi first-party zmierzającego na nowe konsole Nintendo Switch 2. Donkey Kong Bananza to druga po Mario Kart World pozycja promująca najnowszą platformę japońskiej marki. Nintendo poświęciło prawie 20 minut na demonstrację nowości szykowanych w tej platformówce 3D. Widać w niej elementy mechaniki RPG, no i naturalnie mnóstwo zniszczeń terenu, który będzie podatny na siłę Konga. Eksploracji będzie co niemiara. Zaskakującą informacją był powrót Pauline, która pojawiła się w serii w oryginalnym, arcadowym Donkey Kongu. Przypomnę, iż premiera gry już 17 lipca. Nintendo szykuje grze figurki Amiibo.


5. Banowanie Switchów 2 za użycie pirackich cartów

Nintendo walczy (i to całkiem skutecznie) z piratami już od ładnych kilku lat. Tak przynajmniej wnioskuję po udanych akacjach z emulatorami ich starszych platform. Teraz potwierdzeniem ostrego kursu w tej walce są pierwsze informacje od użytkowników Nintendo Switch 2, które zostały zablokowane przez japońskiego giganta po użyciu tzw. flash cartów (cartridge’ów ze slotem na microSD nie przeznaczonych do uruchamiania przez system). W najnowszym regulaminie, który musimy potwierdzić przy wejściu do systemu Switcha drugiej generacji zgadzam się na takie działania. Jak widać, piracenie sprzętu nie będzie łatwe, a na pewno kosztowne. Naruszenie regulaminem kończy się wprowadzeniem urządzenia w tryb offline. Konsola nie jest oczywiście brickowna, ale praktycznie nie zdatna do gry. Gry przypisane do konta przez cały czas będą aktywne, np. na innej konsolce (po jej wirtualnym przeniesieniu na nową).


6. Exit the Gungeon na iOS i Androida

Exit The Gungeon to tytuł akcji łączący elementy dungeon drawlera, który był już dostępny na mobilne urządzenia dzięki Nintendo Switch od 2020 roku. Teraz generowane losowo plansze 2D będzie można pokonywać na iOS oraz Androidzie. Mechanika rozgrywki stosunkowo prosta. Naszym zadaniem jest ucieczka z tytułowej świątyni Gungeon. Po drodze sporo wrogów, który eliminujemy sporym zakresem broni. W trakcie gry losowo otrzymywane są też rodzaje uzbrojenia, więc każdy poziom można przejść na nowo z poczuciem jakiejś różnicy. Exit The Gungeon ma być drugim po Enter the Gungeon tytułem tej serii dla mobilnych platform od Develvera. Będzie je chyba można nabyć razem.


7. Pokémon TCG Pocket z nowym rozszerzeniem

Pokémon TCG Pocket debiutowało na iOS i Androida jesienią zeszłego roku. Skrót TCG rozwijamy jako Trading Card Game, co oznacza, iż w zabawie proponowane jest cyfrowe odwzorowanie kolekcjonowania kart z popularnymi stworkami (czyli bardzo klasycznie). Każdy dziennie może otrzymać w grze trochę kart za darmo, a celem jest po prostu zbieranie stworków. W najnowszej aktualizacji twórcy dostarczą pakiet Eeveelutions. Rozszerzenie Eevee Groove dotrze do Pokémon TCG Pocket 26 czerwca.


8. SteamOS ze Steam Big Picture Mode

Steam Deck (foto: Valve)

Valve przedstawił nowy tryb gry w wersji beta – Steam Big Picture Mode, który dotrze niedługo do systemu SteamOS, czyli w ramach handheldów do grania. Zmodyfikowany interfejs powstał specjalnie dla użytkowników, którzy mają trudności ruchowe wynikające z niepełnosprawności. Warstwa ta pozwala na przeróbki UI, zmiany kontrastu obrazu, czy jego powiększanie. To pierwsze z elementów, które firma ma zamiar wprowadzić w tej edycji oprogramowania. Skalowanie wielkości tekstu, lepsza widoczność przycisków, redukcja ruchu dla wybranych animacji, czy filtr kolorów – to wszystko będzie dostępny w Steam Deckach i Legionach Go S, które jako jedyne mają do tej platformy dostęp. Znajdziemy je w zakładce Accessibility.


9. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na telefonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. od dzisiaj chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

10. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do chmurowego katalogu trzynaście pozycji. Większa połowa tej listy to nowości. Wyróżniłbym strzelankę 3×3 od Remedy (FBC: Firebreak) oraz piłkarski REMATCH.

Someone’s unleashed mayhem in the cloud. @Borderlands games join the platform this #GFNThursday and you can look forward to Borderlands 4 coming to #GeForceNOW at launch.

See more titles pic.twitter.com/CjxLRtpm7b

— NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) June 19, 2025

  • REMATCH (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
  • Broken Arrow (nowość na Steam)
  • Crime Simulator (nowość na Steam)
  • Date Everything! (nowość na Steam)
  • FBC: Firebreak (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
  • Lost in Random: The Eternal Die (nowość na Steam i Xbox w PC Game Pass)
  • Architect Life: A House Design Simulator (nowość na Steam)
  • Borderlands Game of the Year Enhanced (Steam)
  • Borderlands 2 (Steam, Epic Games Store)
  • Borderlands 3 (Steam, Epic Games Store)
  • Borderlands: The Pre-Sequel (Steam, Epic Games Store)
  • METAL EDEN Demo (Steam)
  • Torque Drift 2 (Epic Games Store)

11. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft odświeża zasoby serwisu Xbox Game Pass (i tym samym również Xbox Clouc Gaming, czyli chmurowej opcji z dostępem na mobilnych urządzeniach) przez różne momenty miesiąca. Na drugą połowę czerwca amerykański gigant dołoży kilka pozycji (jak zwykle wymieniam tylko te dostępne w streamingu).

THIS JUST IN: MORE GAMES COMING SOON pic.twitter.com/BKp7yffiZc

— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) June 17, 2025

  • FBC: Firebreak
  • Lost in Random: The Eternal Die
  • Rematch
  • Volcano Princess
  • Against the Storm – od 26 czerwca
  • Little Nightmares II – od 1 lipca
  • Rise of the Tomb Raider – od 1 lipca

12. Reklama serwisu Apple Arcade

Brałem pod uwagę, iż Apple Arcade odżyje po prezentacji nowej aplikacji Games w ramach jesiennej aktualizacji ekosystemu amerykańskiego giganta. Czy tak będzie w rzeczywistości dowiemy się dopiero po wrześniu, gdy wszystko już oficjalnie ruszy. W ostatnich kilkunastu miesiącach platforma na abonament nie prezentowała się zbyt dobrze, choć w ostatnich miesiącach Apple opowiada o rozszerzaniu katalogu aktywniej (na X cisza od początku maja…). Na kanadyjskim kanale marki na YouTube pojawiła się nowa reklama serwisu Arcade. Nie zwiastuje jeszcze niczego nowego.


13. Doodle God: Infinite Alchemy Merge w Epic Games Store

Epic Games Store na mobilne platformy promuje gry na iOS i Androida w swoim katalogu w podobny sposób do odpowiednika na desktopy. W każdym tygodniu w serwisie pojawia się jeden darmowy tytuł, który można pobrać przez następne siedem dni. W tym tygodniu (do 26 czerwca) w bibliotece znajdziecie Doodle God: Infinite Alchemy Merge. To puzzler, w którym z perspektywy boga budujemy całe światy. W tej odsłonie nowością jest Planet Mode. Załączam video z jednej z poprzednich części.


14. Mobile gaming rośnie w siłę!

Game Boy Classic

O mobilnym segmencie gier piszę na blogu od dawna, a jeszcze dłużej w nim uczestniczę. Każdy większy dział na smartniej.pl lubię scharakteryzować i nie inaczej jest w obrębie mobile gamingu. Dlaczego poświęcam tej sekcji tyle miejsca? Jak w ostatnich latach rozwijała się branża gier mobilnych i w jakich kierunkach się rozrosła? Zapraszam do materiału na temat świata handheldów, w którym zawarłem sporo ciekawostek i kilka konkretnych uwag o całej branży. Od pierwszych kieszonsolek, aż po współczesne maszynki o dużej mocy. Handheldy to już od dawna coraz poważniejsze tytuły, lepsza grafika i bardzo różnorodne propozycje.

Czytaj więcej o: mobile gaming (trochę historii)


15. Rynek handheldów w 2025 roku (przegląd segmentu)

Cuberpunk 2077 w streamingu przy wykorzystaniu kontrolera Xbox.

Już dwa lata temu przygotowałem na blogu dość obszerny przegląd maszynek do mobilnego grania. Dawałem głównie przykłady, ale już wtedy udawało się grupować sporo z proponowanych handheldów. Rok 2025 rok zapowiada się pod względem rozwoju mobile gamingu bardzo atrakcyjnie. Widać zwiększone zainteresowanie, wyższą konkurencję, a także konkretne efekty w branży przenośnych gadżetów. Odświeżyłem materiał i przygotowałem zestawienie najciekawszych konsol na przyszły rok. Tym razem jednak podzieliłem wszystko na konkretne działy, no i odświeżyłem listę propozycji. Od kilku lat przyglądam się ewolucji tego segmentu. Producenci wciąż eksperymentują z rozwiązaniami, ale oferta powoli się krystalizuje. Jeszcze nie jestem pewien, w którą stronę podążą główne trendy, ale zauważyć można kilka konkretnych ścieżek. Wszystkie oferują mobilną grę, ale na swój indywidualny sposób. Mam też wrażenie, iż kolejne dwanaście miesięcy znów podkręci statystyki.

Czytaj więcej: rynek handheldów w 2025 roku (przegląd urządzeń)


Idź do oryginalnego materiału