Raport EY: Rodzinne firmy w Polsce chcą zachować kontrolę i przekazać biznes spadkobiercom

11 godzin temu

Aż 67% polskich przedsiębiorców nie planuje sprzedaży firmy w najbliższym roku. Najwięcej chce przekazać biznes rodzinie, choć tylko 20% ma gotowy plan sukcesji – wynika z Barometru EY 2025.

Z najnowszego Barometru przedsiębiorczości 2025 EY wynika, iż polscy przedsiębiorcy stawiają na długoterminową stabilność i sukcesję. 67% właścicieli nie zamierza sprzedawać swoich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 32% nie ma żadnego planu wyjścia z biznesu. Zaledwie 20% rozważa sprzedaż w perspektywie 5 lat lub krócej, a 27% w ciągu 5–10 lat. Tylko co piąty przedsiębiorca przygotował formalny plan przekazania zarządzania, a 28% nie zajęło się tym tematem wcale.

Największa grupa (41%) chce przekazać firmę rodzinie w procesie tzw. sukcesji. Alternatywą jest sprzedaż funduszowi inwestycyjnemu lub innej firmie. Przedsiębiorcy podkreślają, iż niepewność gospodarcza i geopolityczna obniża wyceny aktywów, co zniechęca do sprzedaży. Paweł Bukowiński, Partner Zarządzający EY-Parthenon, podkreśla: „Zaangażowanie w utrzymanie stabilności i ciągłości organizacji jest ważniejsze od potencjalnych zysków wynikających z przeniesienia własności”.

W 2024 r. EY badał także motywacje firm do fuzji i przejęć. 56% wskazało na chęć przyspieszenia rozwoju, a 40% na ekspansję rynkową. Tylko 5% polskich firm przejęło zagraniczny podmiot, by wejść na nowy rynek. Większość firm rodzinnych nie jest notowana na giełdzie, a 75% przedsiębiorców samodzielnie założyło biznes. Polskie firmy są relatywnie młode – jedynie 30% istnieje ponad 20 lat.

Idź do oryginalnego materiału