Ryanair łaskawy. Większy bagaż podręczny, możesz szaleć ze skarpetami

konto.spidersweb.pl 13 godzin temu

Ryanair, gigant tanich linii lotniczych, oficjalnie ogłosił zwiększenie wymiarów darmowego bagażu kabinowego, w odpowiedzi na nowe standardy wprowadzane przez europejskie stowarzyszenie przewoźników. To jednak tylko pierwsza odsłona znacznie większej rewolucji, która może całkowicie zmienić oblicze tanich podróży lotniczych w Europie.

Ryanair zmienia wymiary swojego darmowego personal bag z aktualnych 40 x 25 x 20 cm (20 litrów) na 40 x 30 x 20 cm (24 litry). To wzrost o 20 proc. w porównaniu do obecnych standardów, co w praktyce oznacza możliwość zabrania kilku dodatkowych koszulek czy innych niezbędnych gadżetów elektronicznych. Dodatkowe 5 centymetrów szerokości może zdecydować o tym, czy zmieści się jeszcze jeden powerbank czy dodatkowy kabel do ładowania.

Nowe wymiary przewyższają europejski standard minimalny wynoszący 40 x 30 x 15 cm. Gdyby Ryanair dostosował się dokładnie do tego minimum pasażerowie straciliby 10 proc. pojemności bagażu.

Europejska standaryzacja – pierwszy krok większej rewolucji

Za zmianami w Ryanairze stoi szersze porozumienie Airlines for Europe (A4E), organizacji reprezentującej 70 proc. europejskiego ruchu lotniczego. Stowarzyszenie to, po konsultacjach z komisarzem ds. transportu UE Adiną Vălean, ustaliło jednolite wymiary 40 x 30 x 15 cm dla bagażu osobistego, który można umieścić pod siedzeniem.

To porozumienie wprowadzi jednolite zasady dla członków A4E zgodnie z decyzją państw członkowskich podjętą w zeszłym miesiącu i zapewni większą przejrzystość dla pasażerów w całej Europie – stwierdziła Ourania Georgoutsakou, dyrektor zarządzająca A4E.

Parlament Europejski idzie o krok dalej

Podczas gdy stowarzyszenie przewoźników wprowadza minimalne standardy Parlament Europejski głosuje za znacznie bardziej radykalnymi zmianami. 24 czerwca komisja transportu PE zatwierdziła propozycję, która zakazałaby liniom lotniczym pobierania dodatkowych opłat za bagaż podręczny.

Zgodnie z propozycją pasażerowie mieliby prawo do dwóch bezpłatnych sztuk bagażu kabinowego:

  • Bagaż podręczny o wadze do 7 kg i maksymalnych wymiarach łącznych 100 cm
  • Przedmiot osobisty o wymiarach 40 x 30 x 15cm, umieszczany pod siedzeniem

Wiceprzewodniczący komisji transportu PE Matteo Ricci skomentował: Dzisiejsze głosowanie oznacza istotny krok w kierunku sprawiedliwszych i bardziej przejrzystych podróży. Wprowadza konkretne środki, takie jak jasna definicja darmowego bagażu podręcznego – fundamentalne prawo pozwalające uniknąć nieuzasadnionych dodatkowych kosztów.

Hiszpańska ofensywa przeciwko tanich liniom

Jednocześnie Hiszpania prowadzi bezprecedensową batalię prawną przeciwko praktykom tanich przewoźników. W listopadzie hiszpańskie Ministerstwo Spraw Konsumenckich nałożyło kary w wysokości 179 mln euro na pięć linii lotniczych:

  • Ryanair: 107,78 mln euro (60 proc. całkowitej kary)
  • Vueling: 39,26 mln euro
  • EasyJet: 29,1 mln euro
  • Norwegian: 1,6 mln euro
  • Volotea: 1,2 mlm euro

Kary zostały nałożone za praktyki nadużywające, w tym pobieranie opłat za bagaż podręczny oraz (w przypadku Ryanaira) za wydruk karty pokładowej. Ministerstwo kontynuuje śledztwo przeciwko szóstej linii lotniczej w bieżącym roku.

To wymaga nieco pracy

Z perspektywy technicznej zmiany wymuszają na liniach lotniczych rekonfigurację infrastruktury lotniskowej. Ryanair potwierdził, iż zmiana zostanie wdrożona w nadchodzących tygodniach, w miarę dostosowywania urządzeń do pomiaru bagażu na lotniskach. To znaczące wyzwanie logistyczne – tysiące urządzeń kontrolnych na dziesiątkach lotnisk musi zostać zmodyfikowanych lub wymienionych.

EasyJet potwierdził, iż zachowa swoje obecne, bardziej hojne limity wynoszące 45 x 36 x 20 cm (32 litry). Podobnie British Airways i Jet2 nie planują zmian, ponieważ ich obecne limity już przekraczają nowe europejskie standardy.

Wizz Air również pozostanie przy swoich obecnych wymiarach, które odpowiadają nowym standardom Ryanaira. To pokazuje, jak bardzo zróżnicowany jest w tej chwili europejski rynek pod względem polityki bagażowej.

Implikacje ekonomiczne – stawka wyższa niż się wydaje

Dla tanich linii lotniczych opłaty za usługi dodatkowe stanowią kluczową część modelu biznesowego. Ryanair w roku finansowym 2025 osiągnął przychody w wysokości 13,95 mld euro, z czego 4,7 mld euro pochodziło z usług opcjonalnych, w tym opłat za bagaż, rezerwację miejsc i pierwszeństwo przy wejściu na pokład.

Airlines for Europe ostrzega, iż obowiązkowe bezpłatne bagaże prawdopodobnie zwiększą ceny biletów. Parlament Europejski powinien pozwolić pasażerom wybierać usługi, które chcą i za które chcą płacić – stwierdziła Georgoutsakou.

Propozycja Parlamentu Europejskiego wymaga jeszcze zatwierdzenia przez 55 proc. państw członkowskich UE przed wejściem w życie. Negocjacje mają rozpocząć się w bieżącym miesiącu, a najwcześniejsze wdrożenie możliwe jest w przyszłym roku.

Jeśli przepisy zostaną przyjęte wszystkie loty w obrębie UE, do i z UE będą objęte nowymi zasadami. To oznaczałoby fundamentalną zmianę w europejskim lotnictwie – koniec dodatkowych opłat za podstawowy bagaż podręczny.

Pozostaje pytanie czy europejska rewolucja rozprzestrzeni się na inne regiony świata, czy też UE stanie się oazą bezpłatnego bagażu w oceanie dodatkowych opłat. Jedno jest pewne – nadchodzące miesiące definitywnie zmienią krajobraz europejskiego lotnictwa.

*Zdjęcie otwierające: Longfin Media / Shutterstock.com

Idź do oryginalnego materiału