Rynek tabletów rośnie – ponad 36 mln urządzeń dostarczonych w I kwartale 2025 roku. Najszybciej rośnie jedna chińska marka

6 godzin temu

Według najnowszych danych Canalys (obecnie część Omdia), globalna sprzedaż tabletów w pierwszym kwartale 2025 roku wzrosła o 8,5% rok do roku, osiągając poziom 36,8 mln sztuk. Wzrosty odnotowano we wszystkich regionach, a głównymi czynnikami napędzającymi popyt były cykle odświeżania sprzętu wśród konsumentów oraz w sektorze edukacyjnym.

Na szczególną uwagę zasługuje rynek chiński, gdzie duże zainteresowanie tabletami w okresie Chińskiego Nowego Roku wspierane było rządowymi subsydiami konsumenckimi. Jak podkreśla Himani Mukka, menedżerka ds. badań w Canalys, producenci, którzy odpowiednio dostosowali swoje promocje do okien czasowych subsydiów, odnotowali znaczące wzrosty sprzedaży. Dzięki temu Chiny stały się najszybciej rozwijającym się dużym rynkiem tabletów. Apple utrzymało pozycję lidera, jednak coraz większą konkurencję stanowią lokalne marki, takie jak Huawei, Xiaomi i HONOR, które zyskały na popularności dzięki rozbudowanej ofercie i konkurencyjnym cenom.

W Stanach Zjednoczonych rynek rozwijał się zgodnie z sezonowymi oczekiwaniami. Zapowiedzi administracji Trumpa dotyczące ceł nie wpłynęły istotnie na popyt – gwałtownie ogłoszono wyłączenia dla wielu urządzeń elektronicznych. Głównym czynnikiem wzrostu był tu popyt konsumencki na wymianę tabletów nabytych w czasie pandemii, które osiągają w tej chwili cztero- lub pięcioletni cykl życia. Zdaniem analityków, choćby przy braku nowych ceł, średni okres użytkowania tabletów będzie się wydłużał, a urządzenia te mogą stracić priorytet przy ograniczonych budżetach konsumenckich. Niemniej jednak, popyt na modele z wyższej półki ma pozostać stabilny.

Sektor komercyjny odnotował umiarkowany popyt, ale dostrzegalne są szanse na rozwój, szczególnie w segmencie edukacyjnym – dzięki inicjatywom rządowym oraz dużym przetargom publicznym w krajach takich jak Japonia, Indie czy Tajlandia. Sytuacja w USA jest mniej optymistyczna, ponieważ redukcje w Departamencie Edukacji mogą ograniczyć przyszłe budżety zakupowe.

Badanie przeprowadzone przez Canalys pokazuje, iż ponad połowa partnerów B2B sprzedających tablety spodziewa się wzrostu biznesu w 2025 roku. Urządzenia te zyskują popularność jako alternatywa dla tradycyjnych komputerów w środowiskach pracy mobilnej. Ponad 20% respondentów planuje wyposażyć swoich klientów w tablety, a 17% postrzega je jako oszczędne zastępstwo dla PC w określonych rolach pracowniczych. Jednocześnie 30% uczestników badania nie dostrzega większego popytu, wskazując na uznaniowy charakter zakupów służbowych tabletów – szczególnie iż wielu pracowników używa w tym celu własnych urządzeń.

W rankingu producentów Apple umocniło się na pozycji lidera, zwiększając dostawy iPadów o 14% r/r do poziomu 13,7 mln sztuk. Drugie miejsce zajął Samsung z wynikiem 6,6 mln urządzeń (spadek o 5,2%). Po raz pierwszy Xiaomi wyprzedziło Lenovo, notując aż 56% wzrost rok do roku i dostarczając 3,1 mln tabletów. Lenovo zajęło czwarte miejsce z 2,5 mln urządzeń (wzrost o 19%), a pierwszą piątkę zamknęło Huawei z wynikiem 2,4 mln sztuk i 6,5% udziałem w rynku.

Idź do oryginalnego materiału