Od dawna już serwisuję gravele, praktycznie jak się pojawiły na rynku.
To specyficzne można powiedzieć pod pewnym względem uniwersalne rowery jeżeli chodzi o "lekkie" zastosowanie.
W tym roku przez serwis graveli się trochę przewinęło i o ile te nowsze z napędami 11 i 12 będą miały przez jakiś czas spokój to niestety te z napędami na 10 już jest kłopot.
No i te kłopoty opiszę...
1 - jeżeli mamy piastę z bębenkiem alu i przerzutkę z max obsługą do 34 to z Shimano mamy dostępną tylko kasete XT, Sunrace kiedyś był ale teraz nie widzą w ofercie, są tylko 36, a to już za dużo, a kaseta musi być na pająku alu.
Jeśli w kołach bębenek jest stalowy to są jeszcze kasety hg 50 z takim rozstawem i ok.
2 - jak nam sie zużyją blaty w korbie no to jest spory problem bo Shimano już nie ma w ofercie cała korba pod 10s jest tylko jedna z ceną detal ok 600 zł jakiś GRX.
To staroć, bo wszystkie systemy napędowe do szosy, przełaju czy graveli zostały tylko na 11 i 12, i jest problem.
W tym rowerze był korba FSA a do niej dwa blaty kosztują coś ok 300 zł .
I taka zabawa, system na 10s po prostu wymarł i takich rowerów nie kupujcie bo ponoć są jeszcze w sprzedaży....
No i mam na stojaku takiego gravela zjechango Lapierra a w nim parę niespodzianek.
Cały napęd do wymiany, łożyska w kołach zjechane, czyli najważniejsze części do wymiany.
Koła....się tego bym nie spodziewał, wyjmuje łożyska a tu są niestandardowe tzw 5-cio cyfrowe no i skucha bo takich w hurtowni tutaj nie mają bo po co,
Znalazłem na allegro, są koszt jednego prawie 2,5 x większy niż do Novateca czy DT, ale trzeba wymienić...... na dodatek do piasty przód jeszcze inne niż do tyłu, całe szczęście udało się kupić, ale to znak iż ta firma ...coś z nią nie tak.....
Powiedzmy iż piasty ogarnięte, koła sprawdzenie centrowania, zrobione temat zamknięty.
Hamulce ....klocki zjedzone do zera, sięna blaszkach ledwo trzymały.
Wymiana samych klocków nie pomogła, zużycie tak duże spowodowało wciąganie brudu do systemy, klamki chodziły mulasto i lekko zapadły się.
No to przelewanie całości hamulców, brudny olej był po prostu bardzo brudny, nowy olej dodał systemowi sprężystości działania klamek i prawidłowej reakcji klocków.
no i ten nieszczęsny napęd na 10...........Bębenek alu to i kaseta musi mieć pająk alu, znalazłem XT na 10 11-34, cena nie grała roli, jest ok, do tego doskonały łańcuch HG 95.
A teraz mechanizm korbowy...znalazłem rozwiązanie, Essa 4000 z rozstawem jak stara 46/30 i powinno dobrze działać.
Jest pod łańcuch 11s , różnica w szerokości wew do 10s jest minimalna, ale co robić jak nic mądrego już nie ma i aby za rok czy dwa były dostępne jakieś blaty nie kosztowały majątek.
Montuję ,,, trochę problemów było z ustawieniem lini łańcucha, i działaniem przerzutki przód, po paru próbach ustawienia podkładek pod miski chyba osiągnąłem kompromis bo całość ładnie się zgrała.
Nie polecam mieszania różnych systemów napędowych, zamontowałem to na własne ryzyko po konsultacji z klientem do sprawdzenia i akceptacji jak będzie poprawnie.
W sumie kiedyś zamontowałem łańcuch 11s LG do napędu 10 doskonale się sprawdził, klient przetestował taki układ i był zadowolony, wróciliśmy do łańcucha 10 s potem oczywiście ,,,,,ale można czasem nagiąć zasady ale mając na uwadze takie różnice.
W sumie rower ogarnięty, jest teraz jak nówka sztuka z saloonu, trochę to kosztowało, ale czy był inny wybór ? nie, to były optymalny dobór części






















😎 Spike
Sklep i serwis rowerowy