Nowa generacja SRAM Force AXS i Rival AXS to nie tylko aktualizacja, ale gruntowna przebudowa kluczowych grup szosowych i gravelowych. Premiera obu zestawów w wariantach 2x i XPLR to konsekwentny „krok w stronę maksymalnej prostoty, ergonomii i personalizacji, bez kompromisów w zakresie wydajności„, jak to ładnie ujęła firma w materiałach marketingowych.

Faktem jest, iż SRAM przenosi technologię prosto z najwyższej półki RED AXS i dostosowuje ją do realiów amatorskich i zaawansowanych użytkowników. Zarówno na szosie, jak i w terenie, SRAM oferuje teraz pełną bezprzewodowość, integrację z komputerem Hammerhead Karoo, pomiar mocy i precyzyjne prowadzenie łańcucha w 12 lub 13 przełożeniach.
Dokładnie tak, jak zrobiono to w Redzie AXS – te same manetki obsługują 12 lub 13 biegów z tyłu do wyboru. I oczywiście z przodu można zastosować 1 lub 2 zębatki, jak kto lubi.

I szczerze mówiąc poza wyższą wagą niż topowy RED AXS nowe grupy naprawdę nie mają się czego wstydzić. Zanim wrzucimy nasz test – a ten czeka już tylko na wystarczającą ilość kilometrów nakręconą na gravelu Grail Canyona, gdzie zamontowano Rivala XPLR – przeczytajcie wszystkie najważniejsze informacje techniczne.

I uwaga – dzięki współpracy z poznańskim Koloride możemy pokazać Wam Rivala, czyli grupę „dla ludu”, już zamontowaną rowerach. I przyznać trzeba, iż wygląda naprawdę dobrze. Rowery są już dostępne w sprzedaży.

Force AXS – technologia RED, ergonomia nowej generacji
Force AXS 2025 korzysta z rozwiązań testowanych przez lata w World Tourze. Bezprzewodowa obsługa napędu, usprawnione ergonomiczne klamkomanetki z jednopalczastym hamowaniem, nowe tarcze Paceline i integracja z komputerami Hammerhead Karoo przez aplikację AXS to tylko początek. Nowa generacja zyskała na wadze, precyzji działania oraz możliwościach personalizacji.
Najważniejsze zmiany objęły:
- Klamkomanetki HRD (ED-FRC-E1):
- Jednopalczaste hamowanie z klamek i dolnego chwytu,
- Nowy kształt kapturów pasujący do różnych wielkości dłoni,
- Teksturowane panele i dźwignie,
- Przyciski Bonus Buttons (do sterowania komputerem lub dodatkowymi funkcjami),
- Regulacja zasięgu Reach Adjust,
- Technologia Bleeding Edge dla szybszego odpowietrzania,
- Waga: ok. 360 g (para).

- Przednia przerzutka (FD-FRC-E-E1):
- Obsługa tarcz: 46/33T, 48/35T, 50/37T,
- Nowa, węższa klatka,
- Technologia Yaw z automatycznym trymowaniem,
- Integracja AXS,
- Łatwa instalacja z dedykowanym narzędziem,
- Cicha praca pod obciążeniem.

- Tylna przerzutka (RD-FRC-E-E1):
- Obsługa kaset 10-28T do 10-36T,
- Kompatybilność z 1x i 2x,
- Zwiększona efektywność dzięki większym kółkom X-SYNC,
- Lżejsza konstrukcja (-12 g względem poprzedniej wersji),
- Zintegrowane zarządzanie łańcuchem.

- Korby i pomiar mocy:
- Dostępne długości: 160, 165, 170, 172.5, 175 mm,
- Oś DUB, kompatybilność z ramami szosowymi i gravelowymi,
- 2 Warianty:
- Zintegrowany pomiar mocy 2x (FC-FRC-P-E1), dokładność +/-1,5%, pomiar bilansowy,
- Aero 1x z pomiarem mocy w zębatce (FC-FRC-1P-E1), najlżejszy wariant,
- Upgrade w osi (PM-FRC-ASSY-E1) – pomiar tylko lewej nogi, bateria AAA, wodoodporność IPX7.

- Kasety XG-1270 (CS-XG-1270-E1):
- Rozmiary: 10-28T, 10-30T, 10-33T, 10-36T,
- 12-rzędowa konstrukcja z pełną kompatybilnością z bębenkiem XDR,
- Technologia Full Pin – lekka i trwała,
- Powłoka niklowo-chromowana dla cichszej pracy,
- Krótkie przeskoki między przełożeniami.

- Łańcuch Flattop (CN-FRC-E1):
- 12-speed road i 13-speed XPLR kompatybilność,
- Technologia Flattop – cichsza i trwalsza praca,
- Wersja fioletowa dostępna,
- PowerLock w zestawie.
- Tarcze hamulcowe Paceline (RT-PLN-A2):
- Lżejszy nośnik aluminiowy (-20 g względem poprzedniej wersji),
- Cichsza praca,
- Otwory wentylujące,
- Design dopasowany do grupy AXS.


- Waga kompletnego zestawu Force AXS 2x z pomiarem mocy: 2776 g (48/35T, 10-30T).
Force XPLR AXS – 13-rzędowy gravel na serio
Force XPLR AXS to grupa stworzona z myślą o gravelu, z napędem 1x i kasetą 13-rzędową 10-46T. Tylną przerzutkę montuje się bezpośrednio do ramy (UDH) w systemie Full Mount, co zapewnia ekstremalną odporność na uderzenia i precyzję działania. Wszystkie najważniejsze elementy są wymienne i serwisowalne.
- Przerzutka tylna (RD-FRC-1E-E1):
- 1x, kaseta 10-46T,
- Full Mount: brak śrub regulacyjnych, bez haka przerzutki,
- Odporność na zanieczyszczenia, wstrząsy i błoto,
- Wymienialne części: klatka, kółka, baterie.
- Korba (FC-FRC-1W-E1):
- Bezpośredni montaż zębatek (Direct Mount),
- Rozmiary zębatek: standardowe 38T-46T, aero 44T-50T,
- Możliwość montażu pomiaru mocy w osi (FC-FRC-1WP-E1),
- Bateria AAA, 400h pracy, IPX7.
- Kaseta XG-1371 (CS-XG-1371-E1):
- 13-rzędowa, 10-46T,
- Zakres: 460%,
- Kompatybilność z XDR i łańcuchami Flattop,
- Stopniowanie: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46.

Rival AXS i Rival XPLR AXS – przystępna wydajność
Rival AXS to wersja bardziej przystępna cenowo, ale nie mniej dopracowana. Zawiera szereg rozwiązań z Force, takich jak jedno-palczaste hamowanie czy technologia Flattop, ale z nieco cięższymi komponentami (waga zestawu Rival AXS 2x z pomiarem mocy to 2993 g).
- Klamkomanetki HRD (ED-RIV-E1): jak w Force, ale z ramionami z aluminium.
- Przerzutki: kompatybilność z kasetami 10-28T do 10-36T, technologia Yaw z auto-trim.
- Korba z pomiarem mocy (FC-RIV-P-E1): pomiar w osi, bateria AAA, zintegrowane zębatki 46/33T lub 48/35T.
- Łańcuch CN-RIV-E1: Flattop, z powłoką Hard Chrome.
- Kaseta XG-1250: 12s, 10-30T lub 10-36T, FULL PIN.


Rival XPLR AXS:
- Tylny mechanizm Full Mount z kasetą 10-46T,
- 13-rzędowy napęd 1x,
- Te same cechy co Force XPLR, ale wykonane z aluminium,
- Sprawdzona technologia za mniejsze pieniądze.

Podsumowanie
Nowe grupy SRAM Force i Rival AXS oraz ich wersje XPLR to nie tylko ewolucja. To prawdziwa rewolucja w dostępie do topowych rozwiązań elektronicznych, bezprzewodowychi z pomiarem mocy. Dzięki modularności, kompatybilności z poprzednimi wersjami AXS i szerokiemu wyborowi opcji, użytkownicy mogą dostosować swój napęd do indywidualnych potrzeb. Cieszy fakt, iż komponenty w bardzo dużym stopniu pasują do siebie, co pozwala na dużą ilość kombinacji. Jeszcze bardziej zaś zejście sprawdzonych już rozwiązań z Reda do grup niżej – jeżeli tylko testy długodystansowe potwierdzą tę samą jakość działania, będzie to przebój.
Info: sram.com