Tablety i Chromebooki rosną na globalnym rynku

4 godzin temu

Rynek tabletów i Chromebooków z wyraźnym wzrostem w II kwartale 2025 – szczególnie w Azji i Europie

Według najnowszych danych Canalys, globalna sprzedaż tabletów osiągnęła w drugim kwartale 2025 roku poziom 39 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 9% rok do roku i 5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Za ten wynik w dużej mierze odpowiadała silna dynamika popytu w Chinach oraz regionie EMEA. Jednocześnie duży wzrost odnotował segment Chromebooków, który w pierwszej połowie roku osiągnął poziom 11 milionów sztuk – głównie dzięki intensyfikacji zakupów w ramach japońskiego programu edukacyjnego GIGA School.

Globalny rynek tabletów kontynuował imponującą trajektorię wzrostu, wspierany przez dotacje dla konsumentów w Chinach i wzmożone przetargi publiczne na całym świecie. Rynek zyskał również dzięki nowym produktom, zwłaszcza tabletom gamingowym, które zyskują popularność w Azji. W ostatnich miesiącach wprowadzono m.in. Redmi K Pad (8,8”) od Xiaomi, Pad5 od Vivo oraz Lenovo Legion Tab. Liderem w segmencie tabletów pozostało Apple z 14,1 mln sprzedanych urządzeń i udziałem rynkowym na poziomie 36%. Na drugim miejscu uplasował się Samsung (6,7 mln sztuk), choć odnotował niewielki spadek rok do roku. Na dalszych pozycjach – i z dynamicznym wzrostem – znalazły się Huawei (29% wzrostu), Lenovo (25%) oraz Xiaomi, którego udział wzrósł aż o 42%, głównie dzięki silnej obecności w kanałach offline w Chinach.

W tabeli wzrostów w segmencie Chromebooków również zaszły znaczące zmiany. Największym zwycięzcą okazało się Lenovo, które w pierwszej połowie 2025 roku dostarczyło 3,5 mln urządzeń, notując 27% wzrost. HP, mimo zajęcia drugiego miejsca, straciło udziały rynkowe i zanotowało spadek o 4%. Na trzecim miejscu uplasował się Acer (2,2 mln, +10%), a kolejne pozycje zajęli Dell i ASUS. Ten ostatni zanotował największy wzrost w top 5 – aż 43%, co analitycy przypisują bezpośrednio popytowi związanemu z programem GIGA.

Odświeżenie programu GIGA w Japonii wyraźnie ożywiło segment Chromebooków. Liczba wysyłek do tego kraju wzrosła ponad dwudziestokrotnie rok do roku, co pokazuje skalę wsparcia rządowego – zauważa Kieren Jessop z Canalys. Podkreśla również, iż ekspozycje edukacyjne, takie jak targi EDIX Tokyo 2025, miały istotny wpływ na wzrost świadomości i zainteresowania technologiami edukacyjnymi wśród kluczowych decydentów.

Prognozy na kolejne miesiące są pozytywne – zarówno dla rynku tabletów, jak i Chromebooków. W wielu krajach regionu Azji, rządy planują kolejne inwestycje w cyfryzację edukacji, co według analityków Canalys zapewni utrzymanie wysokiego poziomu dostaw sprzętu przez resztę roku i dalej.

Idź do oryginalnego materiału