Trek zaprezentował trzecią generację aluminiowego modelu Checkpoint ALR – roweru gravelowego, który zgodnie z informacją producenta „wnosi najważniejsze zalety ulepszonego Checkpointa SL Gen 3 (…) do modelu dostępnego dla szerszego grona użytkowników”*. Główne zmiany obejmują m.in. zwiększony prześwit opon, szersze możliwości zastosowań (również z widelcem amortyzowanym i sztycą regulowaną), oraz rozwiązania związane z przewożeniem bagażu.

Zwiększony prześwit – do 50 mm
Jednym z najbardziej zauważalnych usprawnień w Checkpoint ALR Gen 3 jest zwiększona szerokość opon, którą rama i widelec mogą obsłużyć. Jak informuje producent, realny prześwit wynosi teraz 50 mm, co „zapewnia większy komfort i stabilność na nierównych nawierzchniach”*. Warto dodać, iż jest to taki sam zakres jak w karbonowym modelu Checkpoint SL Gen 3. Tym samym nowy ALR umożliwia stosowanie szerszych opon niż dotychczasowy limit 45 mm, obowiązujący w poprzedniej generacji.

Kompatybilność z amortyzacją i dropperem
Nowy Checkpoint ALR Gen 3 (z wyjątkiem rozmiaru XS) oferuje pełną kompatybilność z widelcami amortyzowanymi o skoku do 40 mm. Zgodnie z komunikatem Treka, takie rozwiązanie „zapewnia dodatkowy komfort w trudniejszym terenie”* i pozwala „na bardziej efektywną jazdę po kamienistych szlakach, bez konieczności precyzyjnego wybierania linii jazdy”. Równocześnie, rama została przygotowana pod montaż sztycy regulowanej – co, według producenta, przekłada się na „większą pewność siebie i możliwości pokonywania trudniejszych zjazdów lub przeszkód terenowych”.

Nowa geometria Gravel Endurance
Checkpoint ALR Gen 3 otrzymał zmienioną geometrię ramy, którą producent określa jako „Gravel Endurance Geometry”. Jej celem jest bardziej wyprostowana pozycja za kierownicą i „zwiększona dostępność dla różnych typów rowerzystów”*, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli w terenie. Zmiana ta przybliża charakterystykę jazdy ALR do karbonowego modelu SL Gen 3, który posiada taką samą geometrię.

Aluminiowa rama, karbonowy widelec i pełna gotowość pod bikepacking
Rama Checkpointa ALR Gen 3 została wykonana z aluminium serii 300 i wyposażona w ten sam widelec karbonowy co model SL Gen 3. Widelec posiada zintegrowane mocowania „3-pack” na zewnętrznych goleniach, umożliwiające przewożenie dodatkowego bagażu. Jednocześnie cała rama oferuje komplet mocowań – zarówno pod torby ramowe Treka (Top Tube Bag, Frame Bag, Triangle Bag), jak i pod bagażnik czy błotniki. Trek podkreśla, iż to „ten sam zestaw mocowań, co w Checkpoint SL Gen 3”*, co może sugerować zorientowanie konstrukcji na użytkowników planujących zarówno codzienne dojazdy, jak i dłuższe wyprawy.

Modelowy przekrój: od Cues 1×10 do Apex 1×12
Nowa linia Checkpoint ALR Gen 3 obejmuje trzy modele:
- Checkpoint ALR 3 – napęd Shimano Cues 1×10
- Checkpoint ALR 4 – napęd Shimano Cues 1×11
- Checkpoint ALR 5 – napęd SRAM Apex 1×12
Wszystkie wersje bazują na tej samej ramie i widelcu, różniąc się zastosowanymi grupami osprzętu. Producent podkreśla, iż linia ALR celuje w największy segment rynku gravelowego, dzięki „niższemu progowi cenowemu”* i „uniwersalności konstrukcji”*. Ceny uzupełnimy jak tylko bedą dostępne.

Możliwości transportowe i użytkowe
Checkpoint ALR Gen 3 został przygotowany pod kątem różnych scenariuszy użytkowania – w tym zarówno codziennego dojazdu, jak i dłuższych wyjazdów gravelowych. Obecność mocowań pod bagażnik i błotniki, pełna kompatybilność z torbami adventure Treka oraz geometria sprzyjająca komfortowi jazdy, mają odpowiadać, jak podaje Trek, na potrzeby „osób poszukujących wartości, wszechstronności, pewności i możliwości eksploracji”. W dokumencie marketingowym podkreślono również, iż rower odpowiada na potrzeby użytkowników, którzy „nie zawsze identyfikują się jako 'gravelowcy’”, ale szukają „jednego roweru do wszystkiego”.

Pozycjonowanie i konkurencja
Trek przedstawia Checkpoint ALR Gen 3 jako rower skierowany zarówno do początkujących, jak i do osób, które dopiero niedawno przekonały się do jazdy poza asfaltem. Zgodnie z opisem, może być wykorzystywany w bardzo różnych kontekstach: od „szybkich przejażdżek po pracy”, przez „codzienne dojazdy”, aż po „imprezy gravelowe”, w których celem niekoniecznie jest rywalizacja, ale raczej „doświadczenie i wspólnota”.
Wśród bezpośrednich konkurentów producent wymienia takie modele jak Specialized Diverge E5, Cannondale Topstone Alloy, Canyon Grizl. W porównaniach z innymi konstrukcjami podkreślana jest szczególnie liczba mocowań i kompatybilność z szerokim wachlarzem komponentów.
Info: trekbikes.com