Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o wszczęciu postępowania przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play, w związku z podejrzeniem stosowania niedozwolonych postanowień umownych oraz potencjalnym naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów.
Postępowanie dotyczy wprowadzenia przez operatora opłaty za utrzymanie numeru w ofertach przedpłaconych „Play na Kartę OdNowa” i „Play na Kartę 3.0”. W przypadku potwierdzenia zarzutów spółce może grozić kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Według UOKiK, spółka P4 zaczęła pobierać od klientów opłatę w wysokości do 5 zł miesięcznie za „utrzymanie numeru”, uzależniając jej brak od wykonania określonych aktywności w danym cyklu rozliczeniowym. Opłata może być naliczana choćby wówczas, gdy klient korzysta z wcześniej wykupionych usług, odbiera połączenia lub wiadomości, co – zdaniem Urzędu – może być sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszać interesy konsumentów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zwraca uwagę, iż istotą ofert pre-paid jest swoboda korzystania ze środków na koncie w zależności od indywidualnych potrzeb użytkownika, bez presji wywieranej przez operatora. Tymczasem zastosowane przez Play rozwiązanie może zmuszać klientów do podejmowania nieplanowanych aktywności tylko po to, by uniknąć utraty środków z konta.
Dodatkowe wątpliwości wzbudza fakt, iż operator traktuje utrzymanie numeru jako odrębną usługę, mimo iż – zgodnie z przepisami – przydzielenie i utrzymanie numeru jest integralnym elementem usługi telekomunikacyjnej i obowiązkiem operatora wynikającym z umowy. Jak tłumaczy UOKiK, Play prezentuje klientom opłatę jako pokrywającą m.in. możliwość odbierania połączeń czy dostęp do obsługi klienta, pomijając fakt, iż są to elementy świadczenia, za które konsument już zapłacił.
„Kwestionowana opłata wynosi do 5 zł i naliczana jest konsumentom, którzy nie wykonają w miesięcznym cyklu rozliczeniowym aktywności zdefiniowanych przez spółkę. W praktyce oznacza to, iż mogą nią być obciążeni w każdym miesiącu, choćby o ile korzystają z zakupionych pakietów lub usług albo odbierają połączenia. W ocenie prezesa Urzędu, postanowienia te mogą być sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszać interesy konsumentów. Istotą ofert w systemie przedpłaconym jest swoboda dysponowania środkami pieniężnymi w zależności od potrzeb. Decyzja o dodatkowym zasileniu konta czy zakupie dodatkowych usług nie może wynikać z nacisku ze strony ich dostawcy” – czytamy w komunikacie UOKiK
Urząd podkreśla, iż w ofercie Play przez cały czas dostępne są taryfy, w których opłata za utrzymanie numeru nie występuje, a mimo to klienci wciąż mają dostęp do pełnej obsługi i podstawowych usług. Sprawa Play nie jest odosobniona. UOKiK prowadzi podobne działania również wobec innych operatorów. Zarzuty w tej samej sprawie zostały postawione Orange Polska, a wobec Polkomtela – właściciela marki Plus – toczy się postępowanie wyjaśniające. jeżeli zarzuty wobec operatorów się potwierdzą, każdej ze spółek grozi wysoka kara finansowa.
Postępowanie wpisuje się w szersze działania UOKiK mające na celu ochronę konsumentów przed niejasnymi, jednostronnie narzucanymi opłatami i mechanizmami mogącymi naruszać równowagę kontraktową w relacjach z dużymi dostawcami usług.