Może od początku, ale w uproszczeniu napiszę.
Koła w obecnych rowerach już od klasy średniej są montowane na obręczach Tubless Ready TLR.
Opony jak się produkuje to dalej drutówki i zwijane.
Drutówki, czyli takie których nie możemy zwinąć w rułke zostawiamy na boku, to zwykłe opony zwykle z oplotem 27, max 60 TPI.
Opony "zwijane" które możemy zwinąć w rułke są przez cały czas produkowane jako zwykłe wersje tylko pod dętke, ale też coraz więcej jest produkowanych jako te TLR.
I nas interesują koła z obręczami pod tublessa i opony pod tublessa i tutaj tylko i wyłącznie możemy zrobić bezpieczny system bezdętkowy.
Ale... pozostało sytuacja iż mamy koła a obręczami TLR zwykłe opaski i ładujemy dętki i opony TLR.
I tutaj jest spory problem, bo.... obręcze takie mają wysoką stopke czyli profil wewnętrzny, do tego jakaś zwykła opaska, dętka i opona TLR która jest ciasna, tak są teraz produkowane ciaśniejsze , aby łatwiej wstrzelić system tubless na obręcze.
Spotkałem wiele takich przypadków iż podczas zakładania takiej kombinacji niestety opona potrafi przesunąć opaskę na obręczy a potem podczas jazd strzela nam dętka bo odsłaniane są otwory na nyple, może tez wystrzelić nam opona z dętką w bok a jak opaska podejdzie pod rant i opona nie trzyma się rantu.
I tutaj uwaga. jeżeli w systemie bezdętkowym chcemy używać dętek warto obręcz owinąć jednak taśmą tubless bo ma dosyć mocny klej, aby podczas przemontaży opony czy dętki, opaska nam się nie przesuwała.
Jest jeszcze iny zbuk, bo opona TLR ma rant "gumowany" aby dobrze trzymać się rantu i wstrzelić się w niego, i podczas pompowania opona nam się z detką kiepsko układa.
W tym przypadku trzeba dobrze zwilżyć rant opony płynem, np psikaczem do mycia okien, powinien on pomóc.
Następne ale, czasem to nie pomaga i opona ze względu na swoją konstrukcie wybitnie TLR nie chce się wstrzelać równo, a wręcz potrafi uszkadzać miejsca na brzegu opony.
I tutaj należy się zastanowić nad systemem TLR, mamy dobre obręcze, dobra opaska założona....... no to czemu w okresie nie założyć pełnego TLR ?
W porównaniu do systemu z dętką, a system pełny TLR jest spora różnica na korzyść TLR.
a jeszcze jeden szczegół, jak nam się w systemie z dętką opona TLR wstrzeli się za mocno w obręcz to zciąganie opony jak potrzeba jest tak koszmarnie utrudnione, iż w trasie mamy sporo problemów ze ściąganiem.
Reasumując, jak mamy koła w których mamy obręcze i opony TLR warto zastanowić się nad systemem pełnym TLR, fakt ma on swoje wady typu mleczko , które podczas wymiany, czy awarii sprawia kłopoty, ale ......warto spróbować.















Sklep i serwis rowerowy








