Apple ponownie zmienia zasady i opłaty dotyczące App Store w UE

4 godzin temu

Apple po raz kolejny zaktualizuje swoje zasady App Store i opłat w Unii Europejskiej, aby dostosować je do wymagań Digital Markets Act.

Aplikacje dystrybuowane za pośrednictwem witryn sklepowych UE mogą teraz przekazywać informacje o opcjach zakupu i ofertach na towary cyfrowe poza App Store dostępnych za pośrednictwem witryn internetowych, alternatywnych sklepów z aplikacjami lub innych aplikacji. Deweloperzy mogą umożliwić klientom dostęp do alternatywnych opcji zakupu poza aplikacją, w aplikacji za pośrednictwem widoku internetowego lub za pośrednictwem natywnego środowiska aplikacji.

Deweloperzy będą mogli projektować i realizować promocje ofert w swoich aplikacjach i uwzględniać informacje o cenach subskrypcji lub innych ofertach dostępnych w aplikacji lub poza nią. Mogą istnieć linki, które można kliknąć lub zeskanować, a nie będzie ograniczeń dotyczących adresów URL.

Firma Apple twierdzi, iż deweloperzy, którzy zdecydują się promować oferty towarów i usługi cyfrowe, będą musieli zaakceptować nowe warunki handlowe i zapłacić początkową opłatę za nabycie oraz opłatę za usługi sklepowe. Aplikacje, które również korzystają z uprawnienia StoreKit External Purchase Link Entitlement, będą również musiały zapłacić nową podstawową prowizję technologiczną. Według słów Apple:

Aplikacje App Store, które komunikują i promują oferty dóbr lub usług cyfrowych, będą podlegać nowym warunkom biznesowym dla tych transakcji — początkowej opłacie za zakup, opłacie za usługi sklepowe, a w przypadku aplikacji w dodatku StoreKit External Purchase Link Entitlement (EU) Addendum, Core Technology Commission (CTC). CTC odzwierciedla wartość, jaką Apple zapewnia deweloperom poprzez ciągłe inwestycje w narzędzia, technologie i usługi, które umożliwiają im tworzenie i udostępnianie innowacyjnych aplikacji użytkownikom.

Do 1 stycznia 2026 roku Apple planuje przejść na jeden model biznesowy w UE dla wszystkich deweloperów. Apple przejdzie z Core Technology Fee (CTF) na nową Core Technology Commission (CTC) dla dóbr i usług cyfrowych. Na razie istnieją pewne przypadki, w których deweloperzy będą płacić CTC, a inni deweloperzy będą płacić CTF, dopóki Apple nie przejdzie na ujednolicony system.

Aplikacje z zewnętrznymi linkami do zakupu będą płacić CTC. Aplikacje, które po prostu odnoszą się do ofert poza ‌App Store‌ i nie mają linków, które można wykorzystać, będą przez cały czas płacić CTF.

Deweloperzy korzystający z uprawnienia do zewnętrznego łącza zakupowego oraz ci, którzy korzystają z dodatku do alternatywnych warunków, zapłacą obniżoną opłatę za usługi sklepowe w ramach nowego dwupoziomowego systemu usług sklepowych stworzonego przez Apple. Usługi sklepowe Apple są podzielone na dwa poziomy:

  • Poziom 1 usług sklepowych: Ten poziom zapewnia możliwości potrzebne do dostarczania aplikacji, zaufania i bezpieczeństwa, zarządzania aplikacjami i zaangażowania; i oferuje obniżoną opłatę za usługi sklepowe. Ten poziom jest obowiązkowy dla aplikacji komunikujących się i promujących oferty.
  • Poziom 2 usług sklepowych: Ten poziom jest opcjonalny i zapewnia dodatkowe możliwości dostarczania i zarządzania aplikacjami, zaangażowania, selekcji i personalizacji, spostrzeżeń dotyczących aplikacji i marketingu deweloperskiego.

Poziom 1 nie obejmuje automatycznych aktualizacji aplikacji ani automatycznego pobierania na różnych urządzeniach. Deweloperzy, którzy wybiorą poziom 1, nie będą mogli również korzystać z ocen i recenzji, sugestii wyszukiwania, wyszukiwania w języku naturalnym, słów kluczowych dla niestandardowych stron produktów, aplikacji Apple Games, funkcji i marketingu App Store, kart aplikacji i spostrzeżeń dotyczących aplikacji, takich jak wskaźniki wydajności. Poziom 2 obejmuje wszystkie obecne usługi App Store, które udostępnia Apple.

Aplikacje korzystające z uprawnienia StoreKit External Purchase Link Entitlement będą płacić następujące opłaty:

  • 5% CTC dla obu poziomów.
  • 5% opłaty za usługi sklepowe dla poziomu 1 i 13% dla poziomu 2 (10% dla uczestników Small Business Program i subskrypcji po pierwszym roku).
  • 2% początkowej opłaty akwizycyjnej, która jest anulowana dla uczestników Small Business Program.

Aplikacje korzystające z dodatku Alternative Terms Addendum (bez linków zewnętrznych) będą płacić następujące opłaty:

  • 0,50 euro CTF dla obu poziomów.
  • 2% początkowej opłaty akwizycyjnej dla obu poziomów (0 dla uczestników Small Business Program).
  • 5% opłaty za usługi sklepowe dla poziomu 1 i 13% opłaty za usługi sklepowe dla poziomu 2 (10% dla Small Business Program).

Dodatek dotyczący alternatywnych warunków dotyczy aplikacji, które odwołują się do ofert dostępnych poza ‌App Store‌, ale nie mają linków, które można wykorzystać, podczas gdy uprawnienie do linków StoreKit z CTC dotyczy aplikacji, które zawierają linki, które można wykorzystać do zakupu towarów cyfrowych poza systemem zakupów w aplikacji. Ostatecznie CTC zastąpi CTF dla wszystkich deweloperów.

Deweloperzy korzystający z obu opcji będą musieli zgłaszać transakcje zewnętrzne do Apple dzięki interfejsu API serwera zakupów zewnętrznych w celu obliczenia prowizji i pobrania opłat. Według Apple deweloperzy nie mogą oferować zarówno zakupów w aplikacji w ‌App Store‌, jak i alternatywnych opcji płatności w tej samej aplikacji w tym samym sklepie ‌App Store‌ w UE.

Począwszy od systemu iOS 18.6 i iPadOS 18.6 użytkownicy iPhone’a i iPada zobaczą nowy interfejs do instalowania alternatywnych sklepów z aplikacjami lub aplikacji ze strony internetowej dewelopera. Później w 2025 roku Apple planuje udostępnić API, które umożliwi deweloperom inicjowanie pobierania alternatywnie dystrybuowanych aplikacji, które publikują z poziomu swojej aplikacji.

Nowe zasady Apple są skomplikowane, dlatego deweloperzy, którzy dystrybuują aplikacje w UE, są zachęcani do zapoznania się z nowymi informacjami Apple dotyczącymi zgodności z DMA.

Idź do oryginalnego materiału