Od odkurzacza do kosiarki. Ta firma zdobywa domy i… ogrody

11 godzin temu
Jeszcze całkiem niedawno roboty sprzątające uchodziły za futurystyczną ciekawostkę. Większość z nich poruszała się chaotycznie, często blokowała się pod meblami i wzbudzała raczej uśmiech niż zaufanie. Dziś to już standardowe wyposażenie domu, a wielu użytkowników nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez inteligentnego odkurzacza. W tej transformacji ogromną rolę odegrał Roborock – marka, która w ciągu 11 lat przeszła drogę od start-upu do globalnego lidera w dziedzinie smart home.


Rynek robotów sprzątających przeszedł ewolucję podobną do tej, jaką znamy ze świata telefonów. Proste urządzenia ustąpiły miejsca zaawansowanym systemom, które łączą moc, inteligencję i wielofunkcyjność. Roborock od początku wyznaczał kierunki rozwoju: od mechanicznego ramienia OmniGrip, które podnosi przedmioty o wadze do 300 g, przez autonomiczny system nawigacji StarSight 2.0 pozwalający postrzegać otoczenie w trzech wymiarach, po podwójny system zapobiegający plątaniu włosów Dual Anti-Tangle. Firma, czerpiąc ze swojego „domowego” doświadczenia, postanowiła jednak wyjść z ofertą poza mieszkania, ale o tym za chwilę.

O sile marki najlepiej świadczą dane. Według raportu IDC, w pierwszej połowie 2025 roku Roborock sprzedał 2,33 miliona robotów sprzątających, z czego aż 1,34 miliona w samym drugim kwartale. To przełożyło się na imponujący wzrost przychodów – 7,9 miliarda RMB (około 4 mld pln), czyli o blisko 80% więcej niż rok wcześniej. IDC wskazuje, iż Roborock był numerem 1 pod względem sprzedaży i wartości rynku robotów sprzątających w Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji, Niemczech, Korei Południowej i Turcji. W Stanach Zjednoczonych firma zajęła pierwsze miejsce w kategorii wartości sprzedaży. To wszystko składa się na imponujący wynik. Na świecie marka, w drugim kwartale 2025 roku, była na pierwszym miejscu z blisko 22% rynkowym udziałem.

Wysyp nowości podczas targów


Papierkiem lakmusowym dla całej branży AGD w Europie są berlińskie targi IFA. Roborock pokazał, iż nie rośnie tylko w liczbach na papierze, ale konsekwentnie poszerza swoje portfolio. Pod hasłem „Rocking Life, Inside and Out” marka wyszła z „domu” do ogrodu i pokazała trzy roboty koszące — Roborock RockMow Z1, Roborock RockMow S1 i Roborock RockNeo Q1 - pierwszy w historii firmy. Model RockMow Z1 radzi sobie choćby na zboczach o nachyleniu 80%, a napęd na cztery koła i sztuczna inteligencja pozwalają mu precyzyjnie omijać przeszkody.

Ale na targach w Berlinie nie mogło zabraknąć nowości do wnętrz. W segmencie robotów sprzątających zadebiutował ultracienki Roborock Qrevo Curv 2 Pro o wysokości 7,98 cm, z mocą ssania 25 000 Pa i systemem RetractSense®, który chowa moduł LiDAR pod niskimi meblami, zapewniając pełne skanowanie w otwartej przestrzeni.

Firma pokazała też model Roborock F25 Ultra — odkurzacz myjący, który wykorzystuje gorącą parę o temperaturze 150°C, eliminując, według testów TÜV SÜD, ponad 99,99% bakterii, przy zachowaniu bezpieczeństwa dla podłóg. Firma na IFA 2025 pokazała też nowe serie odkurzaczy pionowych - Roborock H60 i Roborock H60 Hub z innowacyjną stacją, która opróżniania pojemnik w zaledwie 10 sekund, oraz światłem LED ujawniającym kurz, który nie dostrzeżemy „gołym okiem”.

Uwagę zwróciła też pralko-suszarka Roorock Zeo X, która wyróżnia się w branży jednym z najbardziej stylowych designów oraz zaawansowaną technologią suszenia Zeo-cycle - urządzenie utrzymuje niską temperaturę suszenia, około 50°C dla większości tkanin i około 37°C dla delikatnych materiałów, takich jak wełna czy jedwab. Ubrania są suche i miękkie dzięki podwójnemu przepływowi powietrza i suszeniu w niskiej temperaturze, co zapewnia ich lepszą ochronę.

Największym zaskoczeniem był koncepcyjny sprzęt - 4-in-1 Homewide Cleaning Combo integrująca pralkę, suszarkę i robota sprzątającego w jednym systemie, obsługiwanym z poziomu aplikacji mobilnej.

Oprócz prototypu, wspomniane urządzenia niedługo pojawią się w Polsce. Najprędzej prawdopodobnie na stronie producenta.

Marka z przeszłością oferująca przyszłość


Premiery z Berlina pokazują, iż Roborock nie chce być już wyłącznie producentem robotów sprzątających. Marka konsekwentnie buduje ekosystem inteligentnych urządzeń domowych i ogrodowych. Wszystkie urządzenia współpracują z aplikacją mobilną i obsługują sterowanie głosowe. Celem jest stworzenie przestrzeni, w której inteligentne technologie dbają o porządek i higienę niemal bez udziału człowieka. Sprzęt Roborocka cieszy oko i regularnie zdobywa wyróżnienia na arenie międzynarodowej, takie jak Red Dot Award czy iF Design Award. Urządzenia marki są wysoko oceniane w recenzjach technologicznych za wzornictwo, innowacyjność i niezawodność.

W ciągu 11 lat Roborock (marka obchodziła urodziny w sierpniu 2025 r.) przeszedł drogę od producenta robotów sprzątających do twórcy kompleksowego ekosystemu smart home - firma pokazuje, iż przyszłość domowych technologii to pełna automatyzacja. A patrząc na tempo rozwoju Roborocka, można przypuszczać, iż firma będzie odgrywała kluczową rolę w branży.

Idź do oryginalnego materiału