Polacy coraz częściej wybierają rower przez cały rok

1 dzień temu

Całoroczna jazda – kwestia infrastruktury i utrzymania

Jeszcze kilka lat temu większość rowerów znikała z ulic, gdy tylko temperatura spadała. Dziś coraz częściej zostają w użyciu. Polacy deklarują, iż jeździliby jeszcze częściej zimą, gdyby mogli liczyć na czyste, odśnieżone i dobrze oświetlone drogi rowerowe.

To jasny komunikat dla samorządów, iż jeżeli chcemy rozwijać transport rowerowy przez cały rok, utrzymanie dróg rowerowych zimą musi być standardem, a nie wyjątkiem. Jak podkreśla Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, traktowanie infrastruktury rowerowej jako części systemu transportowego – a nie jedynie rekreacji – to warunek rozwoju aktywnej mobilności w miastach.

Ekonomia, zdrowie i ekologia – potrójny zysk

Rower to dziś praktyczny wybór, nie tylko ekologiczny gest.

Dla 69% badanych to przede wszystkim sposób na lepsze zdrowie, 56% docenia oszczędności, a niemal połowa (48%) – wpływ na środowisko. Co więcej, rower to wolność od korków, niezależność i oszczędność czasu.

W czasach, gdy miasta szukają sposobów na ograniczenie emisji i poprawę jakości życia mieszkańców, rower powinien być filarem transportu zeroemisyjnego. To środek komunikacji dostępny, tani i realnie zmieniający miejską przestrzeń.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Choć aż 86% uczestników badania deklaruje, iż czuje się bezpiecznie na rowerze, wciąż jest miejsce na poprawę. Rowerzyści wskazują trzy priorytety: więcej wydzielonych dróg rowerowych, lepsze oświetlenie tras oraz większą świadomość kierowców.

Budowa i utrzymanie wysokiej jakości infrastruktury to nie tylko kwestia komfortu, ale i bezpieczeństwa. Każda inwestycja w dobrze zaprojektowaną drogę dla rowerów to inwestycja w czystsze powietrze, mniej korków i bardziej aktywne społeczeństwo przez cały rok.

Rower jako codzienny transport

Widać wyraźną zmianę w sposobie, w jaki Polacy korzystają z roweru.

Choć aspekt rekreacyjny wciąż dominuje (80%), coraz więcej osób używa roweru w praktycznych celach. W ciągu roku liczba osób dojeżdżających do pracy wzrosła z 29% do 47%, a tych, którzy robią zakupy na rowerze – z 30% do 43%.

To pokazuje, iż rower staje się realną alternatywą dla samochodu – nie tylko w weekendy, ale każdego dnia.

Wnioski dla miast i planistów

Wyniki badania PSR jasno pokazują kierunek zmian – Polacy chcą korzystać z roweru przez cały rok.

Rolą miast jest więc nie tylko budowa nowych dróg dla rowerów, ale też ich utrzymanie i integracja z transportem publicznym. Dopiero wtedy rower stanie się pełnoprawnym środkiem transportu – dostępnym, bezpiecznym i wygodnym niezależnie od pory roku.

Badanie „Preferencje użytkowników rowerów elektrycznych i tradycyjnych” zostało przeprowadzone w październiku 2025 roku przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Próba objęła 620 osób w wieku 25–55 lat, mieszkańców polskich miast o różnej wielkości.

Idź do oryginalnego materiału