Virginia Tech zmienia zasady ocen kasków – 5 gwiazdek trudniej zdobyć niż kiedykolwiek

magazynbike.pl 1 dzień temu

Virginia Tech Helmet Lab od lat prowadzi najbardziej rozpoznawalny i ceniony na świecie system oceny bezpieczeństwa kasków. Jego celem od początku było proste odróżnianie modeli dla konsumentów oraz stworzenie producentom narzędzia, które pozwoli im projektować lepsze produkty. Cel ten – jak podkreślają sami twórcy systemu – został osiągnięty. Producenci wykorzystali metody testowe Virginia Tech, aby znacząco poprawić bezpieczeństwo swoich kasków.

Sukces, który… wymagał zmiany zasad

Kiedy w 2018 roku opublikowano pierwsze testy kasków rowerowych, jedynie 4 z 30 badanych modeli zdobyły 5 gwiazdek. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej: z 272 przetestowanych kasków aż 167 ma maksymalną ocenę. Podobnie jest w futbolu amerykańskim – w kategoriach varsity (ocenianych od 2011 roku) oraz youth (od 2019 roku) ogromna większość modeli plasuje się na samym szczycie. To dowód, iż jakość kasków w ostatniej dekadzie znacząco wzrosła.

Problem w tym, iż tak wysoki odsetek ocen maksymalnych zaczął rozmywać sens pięciogwiazdkowej skali. Wewnątrz grupy „najlepszych” wciąż istnieją istotne różnice w poziomie ochrony, ale użytkownik ich nie widzi, bo wszystkie kaski oznaczone są tak samo.

Nowe progi – wyższe wymagania

Do tej pory progi w systemie STAR były ustalane według z góry określonych wartości – im niższy wynik testu, tym mniejsze ryzyko wstrząsu mózgu i wyższa ocena. Teraz poprzeczka jest „ruchomym celem” – progi wyznaczane są na podstawie wyników wszystkich dotychczas przetestowanych kasków. Oznacza to, iż aby znaleźć się w czołówce, nowy model musi wypaść lepiej od większości już ocenionych konstrukcji, a nie tylko spełnić statyczne kryterium.

W efekcie 5 gwiazdek ponownie będą otrzymywały tylko te kaski, które faktycznie plasują się w ścisłej czołówce. Cztery gwiazdki przez cały czas będą oznaczały bardzo dobry poziom ochrony, a niższe oceny – odpowiednio gorszy wynik.

Wzór z motoryzacji

Virginia Tech porównuje tę zmianę do sposobu, w jaki przemysł motoryzacyjny aktualizuje progi w programach oceny bezpieczeństwa NCAP. Gdy samochody stają się coraz bezpieczniejsze, standardy testów są podnoszone, aby najwyższe noty zachowały realne znaczenie.

Co to oznacza dla rowerzystów?

Zmiana oznacza, iż część modeli, które wcześniej miały 5 gwiazdek, teraz spadnie do 4 lub niżej. Nie dlatego, iż nagle stały się mniej bezpieczne – po prostu poprzeczka została zawieszona wyżej. Kask z 4 gwiazdkami przez cały czas może oferować taki sam poziom ochrony jak 5‑gwiazdkowy model sprzed roku.

Dla osób kupujących nowy model to dobra wiadomość – ocena 5 gwiazdek ponownie jasno wskazuje absolutną elitę, a różnice pomiędzy modelami są wyraźniejsze.

———————–

Całe oświadczenie Virginia Tech

A statement from Virginia Tech

The original goal of the helmet ratings was to distinguish between helmets in a way that is easy for consumers to understand. It was also to provide a framework that manufacturers could use to improve. Over time, that has worked. Manufacturers have used our test methods to design better helmets. We applaud that.

But when a majority of helmets earn 5 stars, the top category no longer distinguishes the very best. That’s where we are now. Consider bicycle helmets: when we launched the ratings in 2018, only 4 out of 30 tested earned 5 stars. Today, 167 out of 272 bicycle helmets are rated 5 stars.

Similarly, in varsity football (first released in 2011 and updated in 2018 ), 33 out of 35 helmets have earned 5 stars. For youth football (first released in 2019), it’s 26 out of 36. These are positive developments. Helmets today are much better than they were a decade ago.

But within the large group of 5-star helmets, meaningful performance differences remain. If all top helmets share the same rating, then consumers are not seeing those differences. The 5-star label has become diluted.

To restore the ability of our system to differentiate, we are updating the thresholds that determine star ratings for bicycle, varsity football, and youth football helmets. Five stars will once again mean a helmet is among the very best. Four stars will still indicate strong performance, and so on down the scale.

As a result of the rescaling, some helmets that previously earned 5 stars may now receive a 4-star rating or lower. This is not because their performance has worsened, but rather the bar for top-tier performance has risen. This shift reflects meaningful progress in helmet design and ensures that the 5-star label continues to signal the highest level of protection available. This rescaling approach is consistent with how the automotive industry updates New Car Assessment Program (NCAP) thresholds over time to maintain meaningful distinctions as vehicle safety improves.

Idź do oryginalnego materiału