Cargo, rower, który zmienia codzienność
Riese & Müller Packster2 70 CT to rower cargo, który od pierwszych kilometrów udowadnia, iż jest czymś więcej niż alternatywą dla samochodu. Ten rodzinny rower elektryczny realnie zmienia życie w mieście, pozwalając na wygodny, ekologiczny i bezpieczny transport dzieci, zakupów czy bagażu – bez stania w korkach. jeżeli szukasz wygodnego, bezpiecznego i zwrotnego roweru cargo – ta recenzja może pomóc w wyborze.
Zanim zaczniecie czytać, nadmienię iż nie jestem redaktorem, nie zajmuję się zawodowo recenzjami rowerów (IT, sprzęt lawinowy i takie takie ;)), ale coś tam o rowerach wiem i potrafię się trochę przyczepić ;). Mamy z żoną kilka szos, graveli, ostre koło (żony :P) – uwielbiam przy nich grzebać. Lubię ciekawostki i jestem ogromnym rowerowym gadżeciarzem – łańcuch w tym rowerze przygotowany jest w wosku SILCA Secret Chain Blend – Hot Melt Wax ;). Tekst nie będzie krótki, ale starałem się zawrzeć w nim wszystkie informacje, których ja szukałem przed kupnem rodzinnego roweru cargo.
Jeżeli macie jakiekolwiek pytania, lub coś pominąłem, napiszcie w komentarzu – najlepiej pod postem na FB, ewentualnie tutaj pod tekstem. Postaram się odpowiedzieć oraz dopisać tę informację do tekstu
Wpis ten jest gościnnie na prośbę znajomych, nikt mi za to nie płaci etc.Piszę o nowej wersji Packster2 CT Touring na rok 2025, ma inaczej wykrojoną budę, są wycięte burty do wygodniejszego wchodzenia dzieci.
Nowa wersja Buggy – wycięcie w burcie i przyciemnianie okna są dużą zmianą na plus.
Tak wygląda poprzednia wersja (nadal dostępna).
Odbiór roweru i pierwsza jazda
Rower odbieraliśmy w sklepie Cargo Bike Poland: Najlepsze rowery cargo w jednym miejscu przy ul. Nowowiejskiej 22 we Wrocławiu. Obsługa, wsparcie i serwis na najwyższym poziomie :). Rower był gotowy do odbioru w czwartek, ale celowo pojechałem po niego w sobotę, kiedy padał deszcz – liczyłem na mniejszy ruch na ścieżkach rowerowych, żeby ogarnąć jazdę. Miałem lekkiego stresa – to zupełnie inna długość i masa niż szosa czy gravel. Już po 5 minutach jazdy poczułem lekkość prowadzenia i frajdę z „cruisingu” – nauka jazdy Packsterem2 70 CT przychodzi bardzo łatwo, a potem zostaje już tylko czysta przyjemność. Znajomym którzy chcieli spróbować, jazda nie sprawiała problemu i gwałtownie ogarnęli jak tym się jeździ
(W oknie widać dzikie zwierzę, szopa Emila, spokojnie, jest oswojony ;))
Dlaczego rower cargo czyli ślub na Bullicie i rowerowe życie
Zanim zdecydowaliśmy się na Packstera, miałem okazję wieźć (a najpierw uwieść ;)) żonę do ślubu na rowerze cargo Larry vs Harry eBullitt X. To był nasz pierwszy kontakt z rowerami cargo i od razu wiedzieliśmy, iż taki będzie nasz następny rower. Oboje jeździmy na szosach i gravelach, więc przesiadka na e-cargo była dla nas czymś naturalnym – choć oczywiście wymagała kilku minut przyzwyczajenia do gabarytów.
Od razu to napiszę, TYLKO elektryk o ile chodzi o cargo. Jak wspomniałem wyżej, sporo jeździmy na rowerach, jakaś tam kondycja jest była, ale to jest rower do wożenia ładunków, jest ciężki jak kazdy cargo. Ruszanie ze świateł, podjazdy, przy wspomaganiu silnika to bajka. Myślę też, iż śmiało mogę napisać – amortyzacja tył i przód to wspaniała sprawa i raczej polecam iść w tym kierunku ;).
Krótko o napędzie, zupełnie świadomie wybrałem łańcuch i klasyczne 11 przerzutek.
Jak to mawia klasyk „Ja to lubię mieć kontrole nad biegami”. Po prostu mamy dużo rowerów i dużo sprzętu, wszystkie naprawy i serwis ogarniam sam.
To była nasza wspólna decyzja
Jazda rowerem cargo z niemowlakiem – adapter Maxi-Cosi, opinia eksperta od bezpieczeństwa.
W związku z tym, iż spodziewamy się dziecka (już jest! :)), od razu zamówiłem adapter Maxi-Cosi do skrzyni cargo (około 650zł u dealerów), pozwoli on, na bezpieczny montaż fotelika samochodowego dla niemowlaka (pasuje każdy fotelik kompatybilny z adapterami Maxi-Cosi). Oczywiście decyzję o wożeniu malucha podejmujemy po konsultacjach z fizjoterapeutą i lekarzem.
Adapter ma w sobie dodatkowe sprężyny, które amortyzują fotelik – to bardzo docenił Paweł Kurpiewski z Fotelik.Expert, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci i biomechanik zderzeń, do którego pojechałem podpytać o aspekty bezpieczeństwa w przypadku wożenia niemowlaka w takim rowerze.
Przy okazji BARDZO polecam ich profil na
, można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy, sprawdzić obalone mity, np. o pasach dla kobietach w ciąży, iż to badziewie bez certyfikacji, po której stronie zamontować fotelik w samochodzie, jak dobrze i poprawnie zapiąć pasy niemowlakowi.
Tak widzimy dziecko w trakcie jazdy, kontakt jest świetny. Widok na dziecko jest też zależny od tego, jak wysoko/nisko ustawimy sobie kierownicę – można to po prostu regulować :).
Tutaj też warto wspomnieć, iż to jeden z głównych powodu wyboru cargo, a nie przyczepki rowerowej czy fotelika z tyłu. Widzę dziecko, cały czas mam z nim kontakt. W razie czego mogę zareagować, podać ciastki albo pićko ;).
Wsadzanie fotelika razem z dzieckiem może być trochę skomplikowane (zależy to to też od modelu fotelika i jego gabarytów), bardziej sprawdzi się zamontowany fotelik i do niego niemowlak :).
Adapter Maxi Cosi do fotelików dziecięcych jest łatwy w montażu, przykręca się go na 4 śrubki do podłogi.
Montaż hamaczka Thule dla malucha
Montaż hamaczka np. Thule (tak się to robi w Bullit) wymaga trochę kreatywności – rama Packster2 nie ma gotowych mocowań, dziurek i szparek, trzeba kombinować. Ja wolę jednak dedykowany adapter i fotelik samochodowy, daje to większe bezpieczeństwo.
Jazda Podróże z większymi dziećmi
Dzieci mają ogromną frajdę – największą są oczywiście dziury, kostka brukowa i progi zwalniające, im szybciej tym lepiej! W skrzyni jest wygodnie, widzą wszystko dookoła i mają kontakt z kierującym rowerem.
Dziewczynka w różowym ma 150cm wzrostu, siedzi po stronie „niższego” dachu i ma sporo miejsca na głowę. Chłopczyk ma 122cm wzrostu.
Moja żona również jeździła, jako pasażerka w 8 miesiącu ciąży i mówi, iż było wygodnie – jedyny problem to wejść i wyjść z brzuszkiem
Tutaj mamy klasyczne „on będzie sam jechał”
Praktyczne zastosowania i ładowność
Packster2 70 CT to nie tylko dzieci – regularnie wożę w nim zakupy, ziemię, korę, sprzęt działkowy, łopaty, szpadle, grabki itp. Najczęstsze trasy to większe zakupy (do Biedronki mam 500m, szkoda wyciągać samochód), sprawy urzędowe i ogólne wyjazdy na miasto. NIGDY nie ma problemu z parkowaniem! W domu rower parkuję w garażu podziemnym, ale wielu użytkowników trzyma swoje cargo na zewnątrz i nie ma z tym problemu.
Na zdjęciu widać zapotrzebowanie żywieniowe kobiety w ciąży
Dętka to nieodzowny element rowerów cargo, idealnie nadaje się do przywiązywania rzeczy.
Komfort jazdy, niskie zawieszenie i bezpieczeństwo
Największą różnicę w porównaniu do innych rowerów cargo robi pełna amortyzacja. choćby na kostce brukowej czy dziurawych drogach dzieci nie narzekają na wstrząsy, a wręcz zachęcają do jazdy po nierównościach – wszystkie kostki brukowe w okolicy zostały objechane bez bólu tyłka (mojego i dzieci) ;). Dzieciaki domagają się jazdy po „ujebach” i progach zwalniających – im szybciej, tym lepiej! Pasy bezpieczeństwa są łatwe do zapięcia i nie plączą się, a wysokie oparcia dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa i wygodę.
Skrzynia z EPP nie tylko amortyzuje uderzenia, ale także zapewnia ochronę boczną w razie kolizji. Boczne wzmocnienia i pięciopunktowe pasy są standardem. Wysoka burta skrzyni chroni pasażerów, ale przy komplecie (3) starszych dzieci i większym bagażu robi się już dość ciasno – w przyszłości dłuższa wersja skrzyni byłaby mile widziana.
Nowa skrzynia Buggy Child cover w Packster2 70 CT wyposażona jest w Rollbar – lekki, aluminiowy pałąk zamontowany nad skrzynią cargo. Jego główną rolą jest ochrona dzieci w razie wywrotki lub dachowania, działając jak klatka bezpieczeństwa. Dodatkowo rollbar wzmacnia całą konstrukcję skrzyni, poprawiając jej odporność na uderzenia boczne.
Ściągnięcie dachu będzie wymagało dłubania przy śrubkach, zapięciach etc. Ja pewnie sciągnę dach jak syn podrośnie. Aktualnie dach w niczym nie przeszkadza (poza przewożenie dłużych rzeczy) tak jak jest, jest dobrze :).
Tutaj producent mógłby troche inaczej rozwiązać ten montaż dachu, może na jakieś rzepy albo coś podobnego. Na zdjęciu zaznaczyłem jak idą aluminiowe pałąki pod dachem, są one wsuwane w oczka dachu (coś jak pałąki w namiotach), tutaj idealnie pasowałby rzeczpy zaczepiane od środka. Trzeba odkręcić śrubki które zaznaczyłem, wyjąć te rurki spod dachu i dopiero można zdjąć dach, no ale jeszcze się nie odważyłem, bo mam przed oczami wizję jak odkręcam śrubkę i ona elegancko wpada do środka rurek
Jeszcze jedna informacja o ile chodzi o dach cargo. choćby jadąc 10-15km/h wiatr wieje w twarz. Powietrze elegancko opływa po dachu i trafia idealnie na nas. W lecie to plus, w zimie niekoniecznie. Jestem przyzwyczajony do wiatru w mordę na rowerze szosowym, ale chwilę mi zajęło przywyknięcie do tego efektu ;).
Ktoś też pytał, o ile spadnie użycie baterii po zdjęciu dachu – raczej nie spadnie, a choćby wzrośnie :). Zrobi się dziura i powietrze będzie się zawijać do strefy cargo etc. Aktualny krztałt jest aero (aero is everything!).
Mały detal, który by się przydał: brakuje rzepu velcro na środku (zewnątrz) dachu – taki uchwyt pozwoliłby tymczasowo zaczepić boczną klapę od cargo, żeby wygodnie wyciągnąć rzeczy ze środka bez zwijania klap do środka. Od spodu dachu są rzepy velcro gdzie przypina się zwiniętą klapę.

Szybka regulacja wysokości kierownicy i siodła pozwala łatwo dopasować rower do wzrostu różnych użytkowników (od ok. 150 do 200 cm). Dzieci do ok. 140–145 cm spokojnie się zmieszczą pod dachem – żona przy 162 cm już zaczepiała głową o dach.
Bardzo nisko położony środek ciężkości dzięki umieszczeniu baterii pod skrzynią i geometrii ramy sprawia, iż rower jest wyjątkowo stabilny choćby przy maksymalnym obciążeniu.
Dzięki temu iż rama jest zawieszona nisko, niższe osoby nie mają problemu
aby wsiąść na rower.
Zdarzyło mi się, iż przy mocnym „kładzeniu się” na zakręcie i pedałowaniu zaczepiłem pedałem o ziemię (nawyk z szosy ;)), pewnie zmienię ramiona korby na krótsze (teraz to modne w kolarstwie ;)).
Oświetlenie, technologie i powiadomienia
Packster2 70 CT został wyposażony w bardzo dobre oświetlenie Supernova M99 Mini Pro-25 z funkcją świateł drogowych i światłem stopu – tylne światło zapala się mocniej podczas hamowania, co poprawia bezpieczeństwo. Warto zadbać o prawidłowe ustawienie lampy przedniej – najlepiej skierować ją lekko w dół, by nie oślepiać innych uczestników ruchu.
Ciekawostka: niemieckie prawo zakazuje mrugających świateł na rowerze, więc choćby Garmin Varia jest inny na rynek niemiecki. Szkoda, bo tylne światło mogłoby przy hamowaniu mrugać – taki efekt lepiej przyciąga uwagę kierowców, co potwierdzają rozwiązania stosowane w wielu krajach.
Rower wyposażony jest w mocne hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro TRP C 2.3 oraz opcjonalny system Bosch eBike ABS 2.0, który zapobiega blokowaniu przedniego koła podczas gwałtownego hamowania – choćby na śliskiej nawierzchni czy przy pełnym załadunku. W praktyce ABS pozwala zatrzymać się pewnie choćby na żwirze lub mokrej nawierzchni, bez ryzyka zablokowania przedniego koła. Ja posiadam wersję bez ABS i w zupełności mi wystarcza, hamowanie nie sprawia żadnego problemu choćby przy 200kg masy całkowitej.
Licznik Bosch Kiox 300 – najważniejsze funkcje i praktyczne informacje
- Personalizacja: ustawienia ekranów, jednostek, języka, jasności, formatu czasu, resetowanie statystyk.
- Serwis: wyświetlanie terminu serwisowania (jeśli ustawiony przez serwisanta), wersje komponentów, komunikaty serwisowe.
- Bezpieczeństwo: po wyjęciu wyświetlacza z uchwytu system eBike wyłącza się (dodatkowy poziom ochrony). Możliwość aktywacji <eBike Lock> – po wyjęciu Kiox 300 i rozłączeniu telefonu napęd pozostaje zablokowany.
- ABS: jeżeli rower jest wyposażony w Bosch eBike ABS, Kiox 300 pokazuje tryb ABS, status i ewentualne błędy.
- Obsługa: wszystkie ustawienia dostępne są z poziomu menu na wyświetlaczu, zmiany tras i zaawansowane funkcje wymagają aplikacji na telefonie.
- Wytrzymałość: obudowa odporna na zachlapania i kurz (IP54), zakres temperatur pracy od -5 do +40°C.
Kiox 300 nie wyświetla powiadomień z telefonu (SMS, WhatsApp, połączenia) – to funkcja, która normalnie występuje w licznikach rowerowych Garmin czy Wahoo. Łatwiej zerknąć na licznik, niż wyciągać telefon.
Zabezpieczenia przed kradzieżą i śledzenie roweru
Rower wyposażony jest w zapięcia ABUS – blokada ramy (tzw. podkowa) do szybkiego zapięcia pod sklepem oraz dodatkowo płatny łańcuch ABUS do parkowania na dłużej (np. w garażu). RX Chip z lokalizatorem GPS i alarm oraz aplikacja RX Connect znacząco zwiększają bezpieczeństwo antykradzieżowe – w razie kradzieży rower można śledzić na żywo w aplikacji RX Connect (pierwszy rok za darmo, potem 39 EUR/rok).Tak wygląda powiadomienie na telefonie. Przypomnę, iż rower stoi w garażu podziemnym, i łapie zasięg.
Aplikacja RX Connect mogłaby nie wysyłać powiadomień o „ruszonym rowerze”, gdy telefon jest sparowany po Bluetooth z rowerem. Przyznaję, iż jak wsiadam i jadę, to choćby nie „odblokowuję” alarmu w aplikacji – powiadomienia i tak przychodzą. W garażu podziemnym mam średni zasięg telefonu, ale sam RX Chip i powiadomienia działają, więc rower łapie sygnał choćby w podziemnym garażu. To rozwiązanie daje dużą pewność, iż rower jest pod kontrolą, ale przydałaby się opcja wyciszenia alarmu dla właściciela podczas normalnego użytkowania. Idealnie byłoby, gdyby telefon działał jak imobilizer – automatycznie wyłączając alarm w aplikacji RX Connect, gdy właściciel jest blisko roweru.
Dodatkowo, rower posiada funkcję <eBike Lock>, którą można aktywować w aplikacji eBike Flow. Klucz do odblokowania roweru elektrycznego jest zapisywany na telefonie użytkownika. <eBike Lock> aktywuje się automatycznie po wyłączeniu systemu eBike, automatycznym wyłączeniu lub po wyjęciu komputera pokładowego. Gdy system eBike jest włączony, a telefon jest połączony przez Bluetooth®, rower zostaje automatycznie odblokowany – działa to jak cyfrowy immobilizer powiązany z kontem użytkownika. Podsumowując, można jeździć bez licznika (czasami go zapominam i nie chce mi sie wracać do mieszkania), po prostu włączamy rower przyciskiem na kierownicy, on się paruje po BT z telefonem i działa. Wystarczy telefon, w aplikacji widać wszystko to, co na liczniku np estymowany zasięg, naładowanie baterii etc.
Funkcja nie blokuje mechanicznie roweru, a jedynie dezaktywuje wspomaganie silnika – zawsze warto stosować także blokady mechaniczne. RX Connect (aplikacja od Riesse Muller) oraz eBike Flow (aplikacja od Bosch) to dwie niezależne od siebie aplikacje.
Packster2 70 CT Touring w mojej konfiguracji waży ok. 60 kg (rowery cargo w podobnych konfiguracjach np. Urban Arrow FamilyNext czy Lovens Explorer mają zbliżoną wagę) – to nie jest rower, który łatwo zabrać „pod pachę”, co samo w sobie jest dodatkowym zabezpieczeniem.
Ładowność i praktyczność na co dzień
Packster2 70 CT zaskakuje pojemnością skrzyni. Bez problemu przewieziesz dwie
kilka skrzynek chłodnych napojów, grilla lub duże
ogromne zakupy. Maksymalna masa ładunku, jaką można bezpiecznie przewozić w skrzyni cargo, to 70 kg (wytrzyma więcej ale nie mówcie dealerowi ;)).
Przy trójce starszych dzieci robi się ciasno, a dodatkowe siedzisko z przodu ogranicza miejsce na nogi (w przypadku 2 dzieci siedzącej „pod kierownicą”) – siedzisko można złożyć i zyskać więcej miejsca, służy też jako półka na drobne zakupy.
Dla 2ki dzieci + zakupy rower jest idealny.
Trochę wymiarów:
Fotel 2 osobowy (ten pod kierownicą) i zagłówek.
Przedni fotel jedno osobowy.
Tylny bagażnik w wersji amortyzowanej ma limit 15 kg – można zamontować dodatkowe sakwy (polecam Decathlon Elops 900 tanio i dobrze), tylko trzeba dorobić własne pętelki do dolnych zaczepów sakw (pewnie wszystkich modeli sakw) – bagażnik w wersji amortyzowanej jest trochę inaczej zbudowany niż w zwykłej.
Paśnik tuż pod kierownicą, nad końcem skrzyni cargo jest półeczka, która doskonale sprawdza się jako miejsce na bidony, przekąski czy rzeczy do podania dzieciom. Uważam, iż to jeden z lepszych ficzerów
Tutaj również widać, iż mamy bardzo fajny kontakt z dziećmi.
Zamykany schowek (glove compartment) w skrzyni pozwala bezpiecznie przewozić drobiazgi, narzędzia, kurtkę przeciwdeszczową itd. – zamek jest zintegrowany z blokadą ramy i baterii (jeden klucz pasuje do każdego zamka – baterie, podkowa, łańcuch ABUS).
Jeżeli macie dostęp do prądu na zewnątrz domu, to skrzynia cargo ma wbudowany port ładowania.
Natomiast samo wyjęcie baterii i zabranie ich do mieszkania w celu ładowania, nie sprawia najmniejszego problemu. Otwiera się kluczykiem i wyciąga.
W baterii jest fajna rączka do wyciągania i noszenia.
W wyciągniętej baterii, można łatwo sprawdzić stan naładowania – przyciskiem.
Wnętrze skrzyni można łatwo przeorganizować dzięki systemowi Cargo Carry System – przegrody do przewozu zakupów, narzędzi, paczek czy innego sprzętu. Dodatkowa półka na bagaż z przodu sprawia, iż choćby przy jednym dziecku można wygodnie rozdzielić przestrzeń na pasażera i zakupy.
Moja aktualna konfiguracja, z 3 miejscami do siedzenia.
Dwa miejsca siedzące.
Sam system cargo.
Centralna, szeroka nóżka bardzo ułatwia załadunek i rozładunek choćby przy pełnym obciążeniu, do strefy cargo i roweru postawionego na nóżce można normalnie wejść i wyjść bez trzymania samego roweru.
Udawało mi się (jako tako ;)) zaparkować rower na nóżce przy pełnym (200kg) obciążeniu oraz bezproblemowo ruszać ;). Nóżki są rozstawione w miare szeroko, nie przytrafiło mi się uderzanie w nie stopą podczas pedałowania.
Na zdjęciu celowo przesunąłem stopę maksymalnie do przodu. Stopa opiera się na pięcie, więc mogę założyć iż numer buta to 45 albo i 50 ;).
Realny zasięg roweru cargo z dwiema bateriami
Wybrałem się z Wrocławia do Świdnicy Packsterem2 70 CT. Zaplanowałem trasę pagórkowatą, z podjazdami o nachyleniu 6–7%. Całą trasę – 120 km i łącznie 500 m przewyższeń – przejechałem w trybie TURBO, nie oszczędzając baterii.
Mój Packster2 70 CT ma wsadzone DualBattery 1500 Wh (2 baterie po 750 Wh każda, w standardzie jest 1 bateria), naładowane do około 96–98%. Masa całkowita 125 kg (rower ok. 60 kg + ja 65 kg). Warto dodać, iż mam założone opony MTB, które zwiększają opory toczenia i zużycie energii.
Starałem się wkładać jak najmniej swojej energii (średnia ze 120km to 90W mocy od człowieka), żeby jak najbardziej męczyć baterie.
Po dojechaniu do Świdnicy zużyłem 40% baterii na około 60km – miałem wiatr w mordę, wracając wiało w plecki:)
Po całej trasie 120km bateria spadła z około 100% do 35%.
Podsumowując – 120 km i 66% zużycia baterii w trybie TURBO, przy minimalnym wkładzie własnym i trudnych warunkach, to dla mnie pozytywne zaskoczenie i dowód na bardzo dobry, praktyczny zasięg Packstera2 70 CT (przy dwóch bateriach po 750Wh).
Myślę, iż śmiało można to podzielić przez 2 i da nam to wynik zasięgu na 1 baterii 750Wh.
Przy okazji, całkiem „niezły” kalkulator zasięgu dla silników Bosch:
https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant
Jak Packster2 70 CT zmienił moje nasze codzienne życie?
Od kiedy mamy Packstera, załatwiam nim praktycznie wszystkie sprawy w mieście – wożę dzieci (jeszcze nie swoje ;)), robię zakupy, jeżdżę na działkę z gratami. Nie stoję w żadnych korkach, zawsze mam gdzie zaparkować. Rower cargo budzi pozytywne reakcje i często staje się pretekstem do rozmowy o miejskiej mobilności i frajdzie dla dzieciaków.
Wspaniałe uczucie mijać te wszystkie auta w korku
Spostrzeżenia
Komfort jazdy – podwójne zawieszenie to był bardzo dobry pomysł. Wszystkie kostki brukowe w okolicy zostały objechane bez bólu tyłków (żony i dzieciaków) ;). Niesamowita zwrotność Packstera2 70 CT pozytywnie mnie zaskoczyła – łatwo nim parkować i zawracać choćby na wąskich uliczkach, czy miejscu parkingowym. Pojemność skrzyni pozwala przewozić wszystko, co potrzebne na co dzień, a choćby więcej – od dzieci po zakupy i sprzęt na działkę. Bezpieczeństwo dzieci stoi na bardzo wysokim poziomie – dodatkowe „rury” nad miejscem cargo, pięcio-punktowe pasy dla dzieci. Zasięg – tutaj nic nie muszę dodawać, jestem mega zaskoczony. Rower przyciąga uwagę – często jestem zaczepiany i pytany o szczegóły przez innych rodziców (ale też i babcie i dziadków!) czy innych rowerzystów.
Zmiana stylu życia – a w zasadzie jej brak, bo razem z żoną dużo jeździliśmy na szosach i gravelach, jak nasz syn trochę podrośnie, mamy zamiar kontynuować :).
Wspomniany wyżej system linek i przekładni odpowiadający za ogromną zwrotność roweru (o ile się nie mylę, to najlepsza dostępna na rynku). Inne rowery Cargo mają pod podłogą „pałąk” który jest połączony kierownica-przednie koło. Zdarza się też, iż tym pałąkiem można dobrze przydzwonić w krawężnik przy zjeżdżaniu :S.
Przykładowy pałąk w modelu Riese & Müller Load 75
Jazda Packsterem2 70 CT po mieście i na trasie to naprawdę uczucie jak w starym Mercedesie na wygodnych fotelach – rower toczy się dostojnie, płynnie i daje poczucie stabilności. Czysty fun!
Funkcje i akcesoria, które warto znać
- Nowa skrzynia Buggy z rollbarem i niskim wejściem – ułatwia dzieciom samodzielne wsiadanie i wysiadanie, rollbar to wygodne mocowanie do daszku i osłony przeciwsłonecznej.
- Pokrowce i osłony na każdą pogodę – child cover (okienka w klapach mają ochronę przed słońcem UV 50+), wysokie i niskie pokrywy – chronią dzieci i bagaż przed deszczem, słońcem i wiatrem.
- Systemy siedzeń – z pięciopunktowymi pasami, regulowane oparcia, półka na bagaż z przodu.
- Cargo Carry System – przegrody do przewozu różnych ładunków, łatwa zmiana układu wnętrza skrzyni.
- Bosch eBike ABS 2.0 – system antyblokujący hamulce przednie, zwiększający bezpieczeństwo podczas nagłego hamowania.
- RX Chip / RX Connect – Lokalizator GPS, alarm ruchu(?) i możliwość śledzenia roweru przez aplikację.
- Kiox 300 – licznik z kolorowym wyświetlaczem i obsługą aplikacji Bosch Flow.
- Offroad kit – szersze opony Schwalbe Smart Sam Plus
- Comfort kit – ergonomiczne gripy, szerokie siodełko i amortyzowany wspornik pod siodełkiem.
- Zamykany schowek na drobiazgi, dodatkowy łańcuch z torbą Vaude, mocne oświetlenie Supernova.
Plusy i minusy Packster2 70 CT
Plusy:
- Świetny komfort jazdy dzięki pełnej amortyzacji – choćby na nierównych drogach czy bruku.
- Bardzo dobra zwrotność i łatwość manewrowania w mieście, mimo dużych gabarytów (sterowanie na linkach).
- Duża pojemność skrzyni – bez problemu mieści dwójkę dzieci, zakupy. Skrzynia 240–375 l, do 70 kg ładunku.
- Wysoki poziom bezpieczeństwa: pięciopunktowe pasy, solidna skrzynia z EPP, opcjonalny ABS Bosch, mocne hamulce hydrauliczne, rury nad strefą cargo.
- Bardzo dobry zasięg na jednym ładowaniu (zależne od pojemności baterii) , realnie pozwala zapomnieć o „range anxiety”.
- Bogaty wybór akcesoriów – od adaptera Maxi-Cosi po ilośc foteli, zamknięć, klap etc
- Wysoka jakość wykonania i dbałość o szczegóły.
- Cichy, płynny i mocny napęd Bosch Cargo Line.
- Funkcja walk assist ułatwiająca prowadzenie roweru z załadunkiem pod górkę.
- Otwarta tylna część dachu pod kierownicą umożliwia wygodny kontakt z dziećmi podczas jazdy.
- Wersja Offroad kit świetnie sprawdza się w trudniejszym terenie. Taki troche must-have na nasze drogi i infrastrukturę ;).
Minusy:
- Wysoka cena zakupu oraz akcesoriów – to inwestycja z segmentu premium (jak porównamy inne modele w podobnej konfiguracji, to cenowo jednak jest podobnie).
- Przy trójce starszych dzieci w skrzyni może być ciasno, a dodatkowe siedzisko ogranicza miejsce na nogi.
- Montaż niektórych elementów wymaga wizyty u dealera np. Cargo Bike Poland we Wrocławiu lub Towarowe.pl w Warszawie/Krakowie – zaawansowane systemy (np silnik, elektronikę czy też system linek od kierownicy) najlepiej serwisować w autoryzowanym punkcie.
Ceny w EUR mojej konfiguracji z niemieckim VAT 19% dla Packster2 70 CT touring
Żeby was końcowa cena was nie zaskoczyła, podobne konfiguracje (fotele, zabudowa etc) w rowerach cargo Urban Arrow FamilyNext, Lovens Explorer czy Larry vs Harry EBULLITT EP801 to zbliżone ceny (a choćby ze słabszymi bateriami albo bez zapięć). Ja mam dodatkową/drugą baterię, która absolutnie nie jest potrzebna, a robi spory koszt, trzeci fotel był fanaberią żeby wozić dzieci znajomych ;). Więc realnie cena za Packster2 70 CT Touring (ze standardową jedną baterią) jest mocno zbliżona do wyżej wymienionych modeli. Zdecydowanie wolałem dopłacić do tylnej amortyzacji, trzeba dbać o swoje plecy i 4 litery
Moja karoca (w EUR):
Cena bazowa za Packster2 70 CT Touring (podwójne zawieszenie) | 7999 |
Licznik Kiox 300 | 50 |
Dodatkowa bateria | 1300 |
Zestaw Offroad (opony) | 50 |
Zabudowa Buggy | 350 |
Fotele 2+1 | 290 |
Bagażnik | 50 |
Zamykany schowek | 30 |
Dodatkowy łańcuch ABUS | 50 |
Suma w EUR z niemieckim 19% vat | 10169 |
Porównanie modeli ze zbliżonym wyposażeniem foteli, bagażników, siedzeń, (baterie trochę się różnią pojemnością).
Od mojej ceny odjąłem/zmieniłem::
-zmieniłem potrójne siedzenie na podwójne (200EUR za podwójne zamiast 290EUR za potrójne)
-usunąłem drugą baterię
-usunąłem dodatkowy łańcuch ABUSa
-zmieniłem licznik Kiox 300 na standardowy
-zmieniłem zestaw Offroad na normalne opony
-usunąłem zamek w schowku na rękawiczki (standardowo schowek jest bez zamka).
Jak wspomniałem wyżej, tylne zawieszenie jest warte dopłaty. Młodsi nie będziemy, a zdrówko najważniejsze ;).
Model | Silnik i bateria | Cena 19% niemiecki VAT w EUR | Wymiary +- |
Riese & Müller Packster2 70 CT touring | Bosch Cargo Line Smart System (85Nm), 750Wh | 8598 | Długość:251cmSzer zewn:60cm |
Urban Arrow FamilyNext Pro | Bosch Performance Line (75Nm), 800Wh | 8284 | Długość:263cm Szer zewn:68cm |
Larry vs Harry Ebullit EP801 | Shimano EP801 (85Nm), 630Wh | 8437 | Długość:243cmSzer zewn:46cm |
Larry vs Harry Ebullit 6100 | Shimano STePS 6100 (65Nm) 630Wh | 6967 | Długość:243cmSzer zewn:46cm |
Podsumowanie
Riese & Müller Packster2 70 CT Touring to rower, który szczerze polecam każdemu, kto szuka SZYBKIEJ, wygodnej, bezpiecznej i ekologicznej alternatywy dla samochodu w mieście. Komfort jazdy, bezpieczeństwo dzieci, pojemność skrzyni i jakość wykonania są na najwyższym poziomie. To inwestycja, która się zwraca – nie tylko w portfelu, ale przede wszystkim w codziennym komforcie życia, oszczędności czasu oraz zdrowia.
Nie jest to typowy rower cargo z opcją wożenia dzieci. To jest dzieciowóz z opcją cargo :-).
Dodatkowe materiały i strony które warto sprawdzić:
Wycieczka po fabryce Riese & Muller:
https://magazynbike.pl/2024/07/23/riese-muller-factory-tour/

Bardzo fajny materiał po angielsku, jak ten rower jeździ po dziurach i nie tylko :).
Więcej o rowerach cargo, jeździe z dziećmi i życiu w mieście na rowerze cargo :):
https://jedensamochodmniej.blogspot.com/
https://velorodzina.pl/
https://ourlittleadventures.pl/category/rodzinne_cargo/